AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.076

2,8 kolvar o stakar i en 2,5?

sitter o funderar på om de går att pilla ner 2,8 kolvar i en 2,5:a?
är ju samma kolvdim så 2,8 är väl mara strokad eller? vevlager är ju samma oxå.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Javisst går det. Men du får sjukt lågt komp.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som Spiidfriik säger så får du ju väldigt låg kompression om du byter kolvar. Ska det vara någon vits måste du ju även ha en vev från 2,8:an
hehe jamen självklart så va veven inblandad i de oxå..
saken är den att jag ev har köpt en 325 -94 med rasad motor men friskt block,
och har en 528 motor som är hel men blocket gett upp (gängorna till toppbultarna har tackat för sig)
så jag tänkte de borde gå o pyssla ihop.
tror ni man MÅSTE mappa om den?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du kan ju Helicoila 2,8:an annars om den är frisk i underdelen. Borde bli mindre arbete.
redan testat o de gick inte..
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Ingenting är självklart! Åtskilliga åker 2,5 vev med 2,8 stakar och kolvar i sina turbomotorer. Jag tycker dock att det är på tok för lågt komp ändå, men visst fungerar det.

Spekulation: skulle tro att det fungerar ok att köra orörd 2,5 insprutning även om du uppgraderat till 2,8. LMMen känner ju hur mycket luft som sugs in och spridarna borde definitivt räcka till för den lilla effektökningen det handlar om. Lambdaregleringen hjälper rimligen också till. Givetvis har du mer att hämta med en riktig mappning, men jag är ganska övertygad om att den skulle fungera ok även utan.
Testa!

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Kom just på att jag tror jag läst någonstans att M50 och M52 har olika deckhöjd. Isf kan det bli knas att bara direkt flytta över 2,8 stakar och kolvar tillsammans med 2,8 veven i ett M50 block. Måste kanske kombinera med stakar eller kolvar från någon annan motor/version. M50 2,5 har tex olika längd på stakarna i VANOS och icke-VANOS motorerna.
Kolla detta, jag kan minnas fel.

Jag bygger själv en 3,0 M50 men har inte hittat någon kombination av original stakar och kolvar som ger det komp jag vill ha (uppåt 9,0:1). I samband med detta har jag läst spaltkilometer i ämnet och det kombinerat med ett ej fungerande minne (hjärnskakning) gör det till en gröt av information...

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Inser just att jag nog rört till det ovan. Det kombineras lite kors och tvärs mellan M50, M50 VANOS och M52 när vi pratar turbomaskiner. Om just kombinationen 2,5 vev och 2,8 stakar och kolvar används (som jag påstår ovan) har jag dock inte riktigt koll på. Jag skyller (återigen) på mitt risiga minne som blandar friskt. =)

ok då får man söka igen då...
i de här fallet är det inte nån turbokonvertering i antågande utan de va bara de att jag råkade ha ett trasigt 2,8 block med friska delar och hade en 2,5 på lut som de är lagerknack i o när den då är i princip gratis så hade de ju kunnat vara en idé o kasta in 2,8 om den passar...
bara o riva o se då
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Varför gick det inte att köra i helicoil vad jag förstått är det inte en
helt ovanlig operation på dessa motorer då gängorna i blocket har en tendens att följa med skruven upp.
bra fråga... gick inte iallafall
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Bara att flytta över vev,kolvar o stakar till m50 blocket. Funkar kalasfint :)
perfa... :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.