|
|
|
|---|---|
|
Är det skadligt för motorn att köra med en kass termostat som troligtvis är öppen hela tiden? Mer än att det blir högre bränsleförbrukning? Bilen kommer inte upp mer än till första pricken på värmemätaren när man kör landsväg men upp till mitten vid statskörning. Oljan blir varm som vanligt. Termostaten ska bytas men inte förrän nästa vecka och jag vill köra med bilen upp till Mantorp imorgon, ca 30 mil enkel resa. Vågar man det? | |
fredde 7 |
Gydell: En alpinvit M5 vill jag se imorgon..så jag säger Kör!!! Du får väl täcka för grillen;) Ursäkta att jag inte svarade på frågan.... |
|
"Vågar o vågar"...finns väl ingen som i detta forum säger att det är helt riskfritt, även fast det skulle gå bra. Men det man iaf kan säga är att kylarvätska naturligtvis ska vara i driftvarmt tillstånd om man vill vara "säker" på att motorn inte tar skada pga det.. Dessutom har du en M5:a som är ännu känsligare än normala motorer. Mvh Janne. |
|
| För att kunna svara korrekt måste man nog veta hur låg kylvätsketempen är samt om denna låga temp påverkar bilens insprutningssystem. Gissningsvis så finns det ett "gränsvärde" där motorelektroniken anser att motorn är varm, är man över denna temp borde allt vara OK, ligger man under e ju risken den att insprutningen jobbar under någon form av "undantagstillstånd", tex att den fetar på lite extra soppa eller vad vet jag...Att köra så här kan jämföras med att köra med tänd motorstyrningslampa i mina ögon, bilen kan till synes gå "som vanligt" men något är fel. Vore jag dig skulle jag inte köra med den mer än absolut nödvändigt, men jag är trots detta tämligen övertygad om att den skulle klara en längre trip utan bestående men. | |
|
Då får nog bilen bli hemma imorgon. Better safe than sorry heter det väl...kommer dock inte bli lika kul att köra 60 mil i en volvo 740 utan ac ;P Tyvärr fredde 7, ingen Alpintvit M5:a från mitt håll imorgon! men du kan se bilder på Länk Tack så mycket för svaren! |
|
|
Lite sent kanske, men många har plockat bort viscofläkten. Men då MÅSTE elfläkten framför kondensorn funka... =) Länk Mvh |
|
| Det behöver inte vara något fel. Finns många inlägg på forumet som avhandlar frågan. Länk Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.