|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet med säkerhet om det sitter gastrycksstötdämpare original på E9x med M-Sport ? Vet att det är Sachs som tillverkar dessa enl Reloemen, men är det utav gastyp eller hydraltyp? Någon som vet med säkerhet? Mvh BMW CS #07491 | |
|
?? Någon med vetskap? BMW CS #07491 |
|
|
Ja det gör det. (Tips: Titta på tex. bakdämparen, det brukar ofta stå "Gasdruck - Nicht Öffnen!" / "Gas pressure - Do not open!") /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Och det är du 100% säker på? Det finns även gas-hydraldämpare vilket inte är samma som gastrycksdämpare. Mvh BMW CS #07491 |
|
| Nog brukar väl alla gasdämpare innehålla olja? Dvs. gas-hydrauliska om man ska krångla till benämningarna. | |
|
Precis! Jag själv är ingen expert, men finns det inte rena gastrycksdämpare och gashydraliska dämpare? BMW CS #07491 |
|
| Jag vet inte vad det skulle vara för sorts dämpare som bara innehåller gas, det är ju oljan i sig som gör att dämparen fungerar, åtminstone om vi pratar om vanlig stötdämpare. Jag är inte heller någon expert så det kan säkert finnas andra typer med men en "vanlig" gasdämpare innehåller olja iallafall. | |
|
En gastrycksdämpare är mig veterligen en oljestötdämpare med gastryck i tomrummet för att förhindra skumbildning i oljan. De enda "dämpare" jag känner till med bara gas i är rena gasfjädrar typ baklucka m.m. |
|
| Även gasfjädrar innehåller olja. | |
| Edit... Dom vi har på jobbet innehåller iallafall nån slags vätska som rinner ur dom när dom är defekta. | |
| Ja, det kan du ha rätt i. De har ju en dämpfunktion. Annars skulle man kanske få en rejäl haksmäll när man öppnade skuffluckan :) En smörjande funktion har ju också oljan i dämpare av olika slag. | |
|
Men visst finns det gastrycksdämpare utan olja med enbart gas?? Tex nya Hyundai Genesus Coupe har gastrycksdämpare utan olja, enl produktbladet. BMW CS #07491 |
|
| Jag antar att det inte står specifikt just att dom saknar olja? För det mesta så talar man om gasdämpare eller gastrycksdämpare även om det är en dämpare med olja. | |
|
Okej.. Läste en annan artikel i teknikens värld om att nya Volvo V70NN Facelift R-Design har fått gastryckdämpare bak som reagerar vesäntligt mycket snabbare än vanliga diton? Vad menar dom med vanliga diton då? Har svårt att tro dom menar helhydraliska utan gas? Mvh BMW CS #07491 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.