AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.199

750ia e32, motorknas!

Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Hej,

Har fått möjlighet att pilla lite på en 750ia e32 som bara rullat 10kmil! men den strular..

När jag startar den, går den perfekt på tomgång, så fort jag gasar så varvar den max 1500!
Drar jag ut LMM stannar den
Drar jag ut spjällhus, tex höger sida.. går motorn att varva fullt ut! samma sak med vänster.

Pluggar jag i andra spjället så funderar bilen tills jag stänger av och startar igen..... mysko fel!

Sen när jag försökte koppla upp datorn på bilen står det bara "Fel iso kod!"

Skulle vara kul att få denna pärla att rulla igen! får köpa den superduperbilligt också..... :)

/Oliver Kraigher Bjuhr
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Börja med o lägga av batteriokablarna 30 min för o återställa alla boxar.

Annars är jag väl ingen stjärna på V12:a.

Th
593
Theobald
750ial -88
Om motorn stannar när du kopplar ur LMM nr.1 så tyder det på att LMM nr.2 (som är inkopplad) är trasig! Om du gör omvänt och drar ur LMM nr.2 (den trasiga) så borde motorn fortsätta att gå i såna fall!

Det att motorn fortsätter att gå när du drar ur kontakterna en och en till spjällen verkar ok! Så länge ena LMM:en fungerar så går motorn ändå
eftersom motorns dator använder värdena från den fungerande LMM:en!

För övrigt så har vi samma årsmodell på bilarna, men min har gått 16000 mera än din. Du verkar ha fått tag på en riktig pärla!

Du säger att din är delfingrå. Är det metallic så kanske vi har samma färg färg på bilarna! :)
Den jag har är metallicgrå. Står på en skylt i motorrummet vad färgen heter på tyska men kommer inte ihåg det nu!

Hoppas du får ordning på pärlan.

Th
593
Theobald
750ial -88
Ett bra förslag från TheMan!
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Hallo!

Bilen står faktiskt utan batteri, har tillgång till nyckel och fint batteri som står i verkstad :)

Så om jag kopplar ur en LMM och motorn dör = andra är trasig?
Hur kommer det sig att motorn går att varva när jag kopplar ur valfritt spjällhus?

Bilen i fråga är en IA, ej lang, 10600mil, diamantsvart med elstyrda tygstolar i perfekt skick.

/Oliver Kraigher Bjuhr
Th
593
Theobald
750ial -88
Om motorn inte har någon LMM så går den inte alls, den måste ha minst en LMM som fungerar. Så tar du bort den som fungerar och den trasiga sitter kvar, då går inte motorn. Växla sida med LMM:erna och se ifall felet flyttar sig.

Om du söker på LMM här på forumet så finns det flera trådar om detta. Här är en tråd där jag fick hjälp av Mats J m.fl.: Länk

Det att ta bort säkringarna till bensinpumparna en och en (säkring 23 och 24) är en bra metod för att kolla upp hur motorhalvorna går var för sig.

Har du kollat att det kommer fram tillräckligt med bensin till motorn? Bensinpumparna brukar kunna bli dåliga på M70.

Kom ihåg också att LMM:erna (och spjällen) tillhör motsatta motorhalvan. Dom sitter på insuget som går till andra sidan! Lätt att glömma i hastigheten!
Th
593
Theobald
750ial -88
Du säger att motorn går att varva när du kopplar ur valfritt spjällhus. Motorn kan ju knappast gå på båda "bankerna" då utan går bara på ena halvans 6 cylindrar.
Som jag sa så går motorn om en LMM fungerar. Rätta mig någon ifall jag har fel ang. detta!
Koppla ur säkringarna en och en för benisnpumparna (23 och 24) så märker du direkt hur bankerna går var för sig. Kolla in länken jag gav dig. Där finns kanonbra info från flera håll!
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Att hitta en e32 lågmilare är ju som att vinna på tipset.
KÖP säger jag,alla vi på forumet kommer att hjälpa till med tipps och råd.
Mvh Dic
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Så ni tror LMM?? funderar på att köpa bilen, länge velat ha en 750...

Hehe.

/Oliver Kraigher Bjuhr
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kanske skitiga spjällmotorer i insuget?: Länk

Mvh
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag tror på att smörja spjällaxlarna med tex WD40 för om dom trögar kan motorstyrningen tjura.
Det kan även vara EML lampan, lyser inte den när man slår på tändningen så får man kanske laga en ledningsbana i instrumentpanelen, och så blir motorn som ny igen.
Kolla om EML lampan lyser ett par sekunder när du slår på tändningen. Lampan sitter mellan hastighetsmätare och varvräknare.

/Mats J
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Förra 750n lös EML lampan på då och då.. denna lyser nog fan inte alls!
Bra tänkt där Mats, ska kolla upp om lampan lyser och sedan göra rent spjällen.. :)

Måste höra med ägaren och se pris på dendär.... hehe

/Oliver Kraigher Bjuhr
Th
593
Theobald
750ial -88
Pimplaren> När du kopplar upp datorn och får meddelandet "Fel ISO-kod" så har det troligen att göra med att programmet inte förstår språket.

Har för mig att för att datorn ska kunna kommunicera med motor-elektroniken finns det olika ISO-standarder. Så jag tror att meddelandet betyder ungefär: "No Habla" (jag förstår inte). Använder du Carsoft?

Om EML:lampan inte lyser när du slår på tändningen så har du troligen hittat en bra ledtråd till felet.

Citerade dig från en gammal tråd Mats: "EML-boxen styr gasspjällen (med insignal från gaspedalen och även ABS boxen för antispinfunktionen)."

Är det inte EML:en som ser till att motorn går in i nödläge vid problem med spjällen. På din beskrivning att döma verkar du ha just det problemet Pimplaren!
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Har trixat lite igen med 750n, motorn går att varva som vanligt om kan kopplar 1 spjäll, både höger och vänster.. men EML lampan lyser ALDRIG, varken vid start eller utkoppling av spjäll.

När man kopplar ur LMM, så går den piss på ena banken, koppla i så funkar det igen.. samma på båda sidor = båda hela?

Innom veckoslutet är ev bilen köpt/alt hämtad av ägaren... får se om jag köper :)

/Oliver Kraigher Bjuhr
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Sålänge inte EML lampan funkar kommer inte motorn funka ordentligt.

Idag tittade jag lite på en 850 som gick dåligt på gaspådrag, det var ena vacumslangen till bränsletrycksregulatorn som torkat och spruckit. Så soppatrycket blev fel. Billigt att laga och gjorde viss skillnad.

Det finns många möjligheter till fel...

/Mats J
Th
593
Theobald
750ial -88
Pimplaren> Hur gick det, fixade du problemet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.