AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.303

Hur ulever ni kvalitetskänslan på förra generations s-klass?

Provsatte en s-klass från år 2000. Upplevde kvalitetskänslan som sämre än bmws e38. Vad har ni för upplevelse av förra s-klass?
S-klass av förra generationen (W220) är inget under av tillförlitlighet. Det har rapporterats om stora problem med rost, elfel, fel på luftfjädring osv.

De t är en snygg modell helt klart men om jag skulle handla så skulle det vara en facelift -03 och framåt.

En E38 är inget under av tillförlitlighet heller men är nog ändå ett mycket tryggare köp än W220. Sedan är det nog en del skillnad i komplexitet mellan modellerna. W220 ska nog snarare jämföras med E65.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Iakttagelse korrekt. W220 tillverkades helt under "the dark years", dvs det ruttna äktenskapet med Chrysler och man ska dessutom passa sig extra noga för de allra första årsmodellerna. Men kika även på www.mb-forum.se. Där finns massor av matnyttigt kring W220. Speciellt medlemmen Etoda's inlägg är synnerligen informativa och läsvärda! (Men just jämförelser med E38 kanske du inte hittar där ;)).

Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Förra sommaren stod en svensksåld MB S500-00 19000 mil inne hos Hedins för försäljning här i Jönköping. Bilen hade rost i dörrar och i hjulhus. Inga små skador som typ kan lagas med lite slip, grundfärg och lackstift. Nej, den bilen hade rostrosor i en femkronas storlek här och där. Jag tycker inte att en bil som är 10 år och kostade närmare 1 mkr med lite utrusning som ny och har gått under 20 000 mil ska ha så mycket rostskador. Inte ens om den är lite slarvigt skött av någon som inte brytt sig om att fylla i stenskott etc. Tyvärr är det inte den enda W220 jag sett som är rejält rostig. Det är synd, för jag tror det är en bra bil när den fungerar. Som Dr Bilfåne skriver, studera Mercedes forum på webben så träder inte en helt rosenskimrande bild fram av W220.

Vad gäller rost så är det min uppfattning att E38 är mer tålig. Men det finns ju lite problem med den också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.