AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.343

Rostbubblor på sen E61:a?

Sida 1 av 2
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Kolla den här bilden i mitt galleri:

Länk

Är det rostbubblor som syns? Bilden är tagen strax ovanför nummerplåten på min E61:a som togs i trafik augusti 2010.

Dessutom ser det ut som att bagageluckan är svetsad vid "mittfalsen", alltså att en under- och överdel inte pressas i ett stycke utan svetsas ihop. Eller är det ett tydligt tecken på att nederdelen redan reparerats och rosten nu kommer pga det? Jag vet ju inte vad bilen varit med om under sina månader i livet.
Mi
1.167
Micleg
Eller görs bagageluckorna på det sättet, två delar som svetsas ihop?
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Ser ju ut som rostangrepp, kontakta återförsäljaren och kräv en förklaring!
Mi
1.167
Micleg
Är din lucka också ihopbyggd av två delar?
Mi
1.167
Micleg
En ÅF har tittat på bilden och tycker det ser ut som rost och vill titta på den för att ta bilder inför en garantiåtgärd. Fortfarande vet jag dock inte om luckan ska vara svetsad eller pressad i ett stycke.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det finns ingen skarv där bubblorna är. Tunn blaskig färg och saltsmack, ingen bra kombination. Det där ska du få åtgärdat kostnadsfritt. Det rimmar illa på en bil med den prislappen.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Det där är ju helt fantastiskt dåligt. Eftersom jag börjat snegla på modellen så tog jag en sväng om lokal BMW för ett tag sen. I hallen fanns 2 E61 som jag då tänkte kolla bakluckorna på. En 08 & en 09 - båda hade antydan till bubblor i skarven som är omvikt längst ner. På riktigt kan jag inte tro att BMW liksom missat vid konstruktionen av en sån här bil, speciellt inte efter E39 med sin benägenhet för rost. Då har de ju liksom ögonen på sig. Kvar återstår då att de bortser från problemet & släpper modellen med vetskap om att bilar kommer ramla in på garanti världen över. Håller man på att skaffa ett tankesätt att brukaren börjar se bilen som nåt man kasserar efter 5 år & köper nytt, som mobiltelefonen? Eller ligger det ekonomi i detta? Vet att ämnet diskuterats tidigare men jag förstår verkligen inte hur det ligger till med detta. /
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är ju samma fel på modell efter modell. Vattensamlingar, dåliga materialval i karosserikitt och lack, tre generationers touringar där kablarna går av vid skuffluckan. (Ta vilken upprostad japanare som helst från 80-talet så funkar sånt här fortfarande)
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Men vad f@n!

Har länge varit inne på att köpa en -08 eller senare diesel, men man börjar ju tappa sugen helt efter alla dessa rosttrådar.. :-(
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Det är nog helt klart det tråkigaste med BMW. Dom verkar inte fatta hinten man ger dom med rosten och annat tjafs som det där med kablarna till bakluckan. Har hört om 3-serie bilar från 09 med rost på bakluckan. Detta är fan inte ok! Inte ens om du köper en Daewoo från -06.
När bilen bara är 1 år kan dom ju inte direkt skylla på att man inte skött bilen korrekt. Eller?
Det ska väl inte behöva ta 3 generationer innan man börjar reagera? Vänta bara.......om ett år från nu så läser vi väl om offer med F10/F11 som börjat rosta.
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Håller helt med profossen och andreaspson.
Jag har en rostig e39a och har haft planer på att min nästa bil skulle bli en 520d 08 eller nyare men nu vete fan. Jag har allvarliga funderingar att byta märken pga allt jag har läst här på Autopower om rost och jävligt dyra typfel på e61 (kabelbrott, kompressor nivåreglering mm). Ang rosten verkar det som BMW har ändrat inställning och numera lackar om det som rostar istället för att byta vilket håller något år..
BMW tar bra betalt för sina bilar och har ett hyfsat högt andrahandsvärde vilket betyder att den bil jag tittar på (520 d Touring)med 10 000-15 000 mil kostar ungefär detsamma som en ny (rabbaterad) SAAB 9-3 Sportcombi.
Roffa1
Tycker det är för sorgligt att BMW håller på att skaffa sig ett gediget rykte som rostholk.
Vem fan vill/vågar satsa på en rostholk för en halv mille. (eller mer) Jag har redan bitit i det sura äpplet och jag tänker inte göra om det en gång till. Det blir ett helt annat bilmärke nästa gång. Sorry BMW.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Rostholk?! Mina E39 och den E60 jag har, har jag inte märkt rost på utöver det man kan färvänta sig. Enda rosten jag har haft är på bakluckan E39 (sedan) efter 9 år. Inte speciellt anmärkningsvärt. Men det verkar vara värre på Touring modellerna..

//Lasse
Roffa1
Yes, "Rostholk" Min 2009 utagen i Okt 2009 hade flera rostangrepp på bakluckan redan vid nybilsleverans. Nu efter snart två års strid så har BMW krupit till korset för att byta ut luckan.
Roffa1

Tillägg: När jag köpte min nya BMW så hade jag inga "Förväntningar" på rostangrepp. (inga alls)
Mi
1.167
Micleg
Roffa1, vi är ju många som vet av erfarenhet att det inte går att framgångsrikt laga rost; den kommer alltid tillbaka. Hur gjorde du för att få dom att byta luckan? Vägrade du en reparation och var envis nog att till slut få dom att ge med sig eller? Antar att jag kommer bli utsatt för en reparation.
Roffa1
Jag vägrade envist rep/omlack, då jag visste att rosten snart skulle öka i omfattning. Vilket den också mkt riktigt gjorde, det blommar upp nya rostbubblor lite varstans på bakluckan.

Jag tog även kontakt med Vi Bilägare som tydligt klargjorde att det enda rätta är att byta ut hela luckan när rosten väl fått fäste. Var i kontakt med deras medarbetare Boo W som verkligen intresserade sig för mitt fall. Till slut så kom den kvalitetsansvarige för BMW ned till Linköping för att själv döma ut den rostiga luckan.

Råder dig att anlita den andra BMW verkstaden i våra hemtrakter;-)
Det intressanta är att du vet ändå inte om de lackat om den gamla luckan eller bytt ut den när du väl fått tillbaka bilen.
Roffa1

Chris: Vet ej vad du svamlar om? BMW kontaktar mig när den nya luckan finns hemma samt när den är lackerad och klar. Då byts luckan på plats. Den gamla luckan kasseras.
Mi
1.167
Micleg
Det går ju även att "märka" den gamla luckan. Men jag måste säga att jag blev plötsligen intresserad av att kolla upp Audi A6 Avant när den går att beställa, vilket tycks vara vecka 20.
Mi
1.167
Micleg
Jag kollar med Hackeforssarna också. Pendlar till Norrköping så det finns ju Kneippbadens att prata med också. Å andra sidan är inte planen att ha bilen mer än max 1,5 år ínnan vi köper en annan så jag vet inte hur mycket jag orkar bråka om det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.