AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.938

Rekomendationer bromsbelägg fram M3 E46

Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Ja som rubriken lyder någon som kan rekomendra något bättre belägg än BMW original?
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Det gäller fram bromsarna glömde jag säga.
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Carbotech xp8 is the shit!
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
330i xdrive touring M-sport -17
Allt beror på hur du kör och vilka önskemål du har. Antingen radar du upp lite info här så finns det säkert många som kan komma med goda råd, eller ringer du till Peansweden och drar allt med honom istället. Då får du garanterat något du blir nöjd med :)

Själv kör jag med xp10 vilket är belägg för bankörning. Inget man gärna åker med på gata (pga damm, slitage och oljud), men satan vad det tar!
Xp8 har jag inte testat men ska vara lite snällare, kör man inte hårt med bilen skulle jag gå på ett ännu mer gatanpassat då även dessa ska damma och låta en hel del. Troligen ett perfekt val om man åker en hel del gata med inslag av trackdays.
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Bilen kommer att gå mest på gata kanske bana någon gång. Tänker mer om det finns något belägg som är bättre än original. Vill inte ha något som gnislar och tjuter.
de
222
demax
Du kommer inte hitta något som fungerar på bana och gata som inte "gnisslar och tjuter". :) xp8 är enligt mig en perfekt kompromiss men de för en del liv. När man en gång vant sig vid denna typ av belägg kommer du inte att vilja åka med något annat.
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Sitter det inte någon givare som varnar när beläggen börjar ta slut? Hur funkar det när man inte kör med original belägg eller givarna sitter inte inbyggda i beläggen?

Dum fråga kanske?
de
222
demax
Givaren passar iaf på xp8.
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
Finns mängder med belägg som är bättre än original. Frågan är bara vilket område det ska vara bättre på. Många kanske prioriterar bromsdamm, då fungerar greenstuff utmärkt, men det tar inget bra. Eller så kör man på xp10 eller ännu värre som grepper grymt mycket bättre men som också dammar och låter en del.

Vad som är bättre kan bara du bedömma men mitt tips är att prata med Per på Pean Sweden, han tar fram ett belägg som du blir nöjd med.
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Har skaffat CSL skivor 345mm min fråga är om man använder samma bromsklossar som till de vanliga skivorna?
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
Har inte riktigt koll på hur bromsarna ser ut på e46 men är det en stålskiva och du använder samma ok så är det bara köra med originalbelägg eller några värre som vi nämt ovan.
Omegamannen. Är du missnöjd med originalbeläggen?
Jag tycker de är riktigt bra och anpassade för våra M-bilar. I min värld räcker det mer än väl om man inte är ute på banan och piskar varje dag. Skriv gärna en kort recension om du hittar annat än original.
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Blev Stoptech belägg från Pean Sweden ett steg ett belägg som ska va bättre än original men anpassat för gata va gäller oljud och damm. Återkommer när jag fått prylarna monterade.
Hejsan,

Är inne i planerna att byta bromsskivor + belägg till nästa säsong. Jag kör inte bilen på bana, så det är bara gatukörning, men bra bromsar är sjukt viktigt!
Lite frågor:

Tänkte bara byta fram då dessa är mest slitna, bak är ok. Spelar det någon roll att bara byta fram eller ska man ta allt samtidigt?

Gällande tillverkare, Schmiedmann har både Zimmermann och M3 original, hur stor är skillnaden sinsemellan?

Länk

När det gäller belägg så är Schmiedmanns sjukt mycket billigare än originalbelägg 316SEK mot 1389SEK för original. Sett även StopTech (990SEK) och Roesch (1300SEK)

Länk

Någon med egna erfarenheter av dessa? :)

Jag har Zimmermann fram på min med redstuff. Funkar kanon har även 6 kolvsok och stålomspunna slangar runt om. Dom skrek lite dom första 100 milen men nu är dom tysta och bettar grymt bra när det behövs

Carbotech XP8 är ett riktigt bra belägg.
Gnisslar en aning vid inbromsningar i lägre farter.
Men dom tar förbannat bra.
Ska dock tillägga att när jag monterade dessa hade bilen rullat ca 4000 mil.
Den (WWH 469) började sitt liv som bil hos BMW Förar träning, så de första 1500-2000 milen gick den ganska hårt, dock med standard belägg. Dessa byttes vid som sagt 4000 mil.
Och nu, vid 7800 mil har framskivorna bytts av nuvarande ägaren, så ja, de sliter förmodligen lite extra på skivorna. Ta bort första tiden hos BMW Förar träning så hade den säkert nått 9.000-10.000 mil innan bytet var nödvändigt.. Vet inte hur länge skivorna klarar sig i snitt, men lite längre borde dom palla i alla fall.
Oavsett så känns det inte som ett belägg som "äter" skivorna.

Lycka till ;)
Ja har läst att XP8 ska vara bra men de känns lite för hårda. Ingen som har testat Schmiedmanns belägg som ska vara i OE-kvalitet?
Ingen som har testat Schmiedmanns belägg som ska vara i OE-kvalitet? =/
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Kör med BMW original - funkar super tycker jag.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Har köpt belägg ifrån Schmiedmann till min 325 -e46. Vid fälgarna fram, dammar beläggen och smutsar ner, fälgen rejält. Bytte även skivor runtom. Har fått vibrationer redan efter ett par månader vid inbromsning.(Båda länkarmar +länkarmsbussningar nya+ renoveringssats till alla bromsok). Blir inga mer belägg eller skivor därifrån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.