|
|
|
|---|---|
|
Har en 320 e30 från 85 som nån tidigare ägare har stoppa i en annan 320 motor från 88. Jag har precis köpt bilen å fått igång den men det är nå som inte stämmer... Den går bra på tomgången och när man kör den så känns det typ som det bara finns 50HK i den. vad kan det bero på? Jag har tagit komp prov på den å då var det 5,5kg i komp på 1:a, 3:dje, 4:de, 5:te & 6:te cylindern men i 2:dra cylindern var det 4,5. Tyckte det var låga värden man fick på komp. Läre väll till lägga att jag inte är nå hemma på Bmw å. //Dunder | |
| På låga varv händer det inte mycket med den motorn. Det är först vid 4000 varv som den börjar komma. Det är en gammal motorkonstruktion och det märks. | |
|
Det är alldeles för låga kompessionstryck du mätt upp. Troligen runt hälften av vad det skall vara. Så kolla att du verkligen har kp/cm² på skalan på komp. provaren. Om detta stämmer skulle jag misstänka att kamremmen kuggat över ett snäpp eller två då det var såpass jämna värden. Då komrimerar inte motorn under hela slaglängden vilket kan ge låga värden. Kamremmar på gamla BMW är förbrukningsvara, så skall du kolla läget så häng på en ny rem samtidigt. |
|
|
Okej. ska kolla upp de å kolla upp de där med kamremen. joo ska man vara där å riva så kan man passa på å byta den å. tack för tipset. //Dunder |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det bör vara runt 10-11 bar på helt friska M20 motorer (Bentley & Haynes). Kanske inget man ska förvänta sig på en långmilare men iallafall högre än 4.5 till 5.5 bar. Eller kanske det är enormt slitna kolvringar? Prova och spruta i lite motorolja in i cylindern (mot cylinderväggen och kolvringarna) och kör testet igen. Får du märkbart högre värden då så är det ett tecken på slitna kolvringar. |
|
Ha alltid gasspjället öppet när kompressionen testas. Kommer det inte in tillräckligt med luft i cylindern resulterar mätningen i låga värden. mvh/ Anders |
|
|
tack för tipsen ni gav mig. har man lite mer att gå på. ska kolla upp de i morgon. MVH //Dunder |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.