|
|
|
|---|---|
|
En "glid-del" till solskyddet för takluckan har gått sönder i min bil. Det gör att solskyddet så att säga "spårar ur". Jag skulle gärna vilja fixa detta och ser att själva glid-delarna finns som reservdel, nr 16 & 17 i länk: Länk Det verkar omöjligt att byta dessa utan att endera lyfta bort takluckan eller montera bort innertaket. Det ser ut som att själva glasluckan sitter med 6 st skruvar och sedan kan lyftas upp och bort? Det borde göra att man med lätthet kan byta glid-delarna uppifrån. Jag är lite orolig för att det kanske kan bli svårt att passa in glasluckan korrekt vid monteringen så att det blir tätt osv. Är det någon som har gjort något liknande och har erfarenhet att dela med sig av? Tack på förhand! __ Tobias Andersson | |
|
På en 320d -03 jag hade för några år sedan så var det problem med solskyddet. Det fick inte att öppna manuellt utan öppnades bara när man öppnade luckan. Då jag hade garanti på bilen så fick jag detta åtgärdat på BMW och det var en ganska dyr operation då dom sa att man var tvungen att byta ramen också. Kommer inte ihåg anledningen men dom hade i alla fall en förklaring till att det inte räckte att enbart byta glidskenorna. För detta arbete så fick dom plocka ner innertaket så totalt sett var det en hel del arbetstimmar som gick åt. Har tyvärr inte kvar kvittot men om jag inte minns fel så gick det på ca. 14.000kr. Hade jag behövt betala själv så hade jag antingen levt med problemet eller kört till en annan billigare verkstad. ___ //Ulf |
|
|
Okej, det låter ju inte så kul. Jag beställer nya glid-delar och gör ett försök i alla fall. __ Tobias Andersson |
|
|
Visst är det värt ett fösök. BMW byter ju gärna så mycket som möjligt istället för att laga...Det är ju inte heller helt säkert att ditt problem är identiskt med det jag hade. ___ //Ulf |
|
|
Hade samma problem på min 330 och även nu på min m3 det börjar kärva i glidskenan som luckan går i för att få det bra så måste man plocka innertaket och smörja upp spåren att passa in luckan sen var inga bekymmer sitter avrinnings plåtar under luckan med dränerings slangar i undertaket om det skulle komma in fukt lycka till och hoppas det löser sig |
|
|
Mitt problem uppstod när jag stängde eller öppnade solskyddet med för stor kraft (kommer inte ihåg vilket, och ja, det var jäkligt onödigt). Då hördes det att nånting gick sönder och solskyddet "spårar nu ur" och hamnar snett i skenorna typ. Själva glasluckans funktion är det inget fel på alls. __ Tobias Andersson |
|
|
Har jag förresten förstått det rätt att man kan lyfta bort glasluckan efter att de 6 torx-skruvarna lossats? __ Tobias Andersson |
|
|
ja då är det bara att lyfta bort den men har för mig att den bakre gliddelen till inneluckan sitter bakom den främr gliddelen till glasluckan om du förstår rätt så när glasluckan åker bak så ska inneluckan följa med och för att få dom i rätt ordning igen så misstänker jag att innetaket måste väck i vilket fall som helst men du kan ju testa tar ju inte många minuter att slita bort glasluckan |
|
|
Okej, då är jag med. Jag testar så får vi se om det går att lösa utan att ta ner innertaket. __ Tobias Andersson |
|
|
Uppdatering: Tänkte bara meddela att det gick bra att byta den trasiga glid-delen på solskyddet utan att montera ned innertaket. 1. Tog bort glastakluckan helt (6 st torx) 2. Tog bort solskyddet helt (lyfts enkelt uppåt) 3. Bytte glid-delarna på solskyddet (sitter med små torx) 4. Tillbaka med solskyddet. 5. Tillbaka med glastakluckan och lite inpassning av denna. 6. Klart. Inga problem alls och nu funkar det som det ska. "Taklucka-mekanismen" var i sitt stängd-läge under hela arbetet. __ Tobias Andersson |
|
|
vilken tur för dig åker solskyddet bak när du kör luckan bakåt med då ? |
|
|
Absolut, annars hade jag inte ansett mig vara färdig ;) __ Tobias Andersson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.