AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
646

Värmeslingorna i bakrutan?

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Howdy! I går monterade jag på en ny bakruta med nylackad vinge på min 540 iAT. På ena sidan (vänster), så har vi ju kablarna till värmeslingorna i bakrutan. Finns det någon som vet vad man ska ha för värde när man mäter uppp dessa. Är de kopplade som en positiv slinga eller är de jorden i kretsen? Jag fick nämligen inget värde alls. Kollade även säkringen under baksätet vilken hade gått, men även efter byte fick jag inget utslag... Vad tror ni som vet?
Tack!
Danne

H U M A N R A G E
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej, jag kan försöka mig på en liten spekulation. Säkringen under baksätet skall alltid ge spänning, detta kan du ju mäta.
Sedan finns även ett relä under baksätet som går till värmeslingan, kolla att det slår till som det ska när du aktiverar slingan (kan ju kolla oxidation et.c i detta relä också).
När det gäller själva värmeslingar verkar det vara så att den är ansluten i bägge ändar (svart och brun kabel), varvid den bruna jordas i jordpunkt under sätet (det finns några härvor med jordningar där). Kollat i elschema men är inte helt säker. Det verkar vara fler saker som finns kopplade till elen kring värmeslingan som ex någon anti-theft funktion (kan ju gissa att den reagerar på brusten slinga kanske...?), i så fall måste det gå igenom någon lågspänning i slingan även när den inte är igång...

Jag vet inte om jag varit till mycke hjälp, men jag bidrar vad jag kan till detta underbara forum! Lycka till!

Always Diesel
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Ronte: Kan du beskriva var reläet sitter, ser ut? Står det nåt nr på den?
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Dessvärra har jag bara tittat på kopplingschemat och där anges bara var det sitter (i detta fall i boxen under sätet bland de andra säkringarna). Det jag kan säga är att det har 4 stift och verkar vara av standardtyp för relä. Relät verkar sitta på samma ställe både för sedanen som för touringen. Dock borde man kunna höra ett klickande från ett av reläerna när man aktiverar slingan.

Jag har inte egna bilen hemma så jag kan inte kolla vilket relä som klickar på min.

Always Diesel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.