AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.273

Tjut bakvagn

SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Hej
Har en 316 92:a där det tjuter lite från bakvagnen, införskaffa den nyligen så kan inte säga hur länge det har låtit eller om det lät när jag köpte den då avgas var trasigt. Har kollat olja i diffen, dock inte bytt. Har svårt att lokalisera varifrån det kommer men kan tänka mig att det är kardan. Börjar låta vid ca 40 o slutar vid 110 och låter inte så mycket enligt mig. Tjuter heller inget när man släpper på gasen.
Är det kardan som är slut eller några andra idéer?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Just att det låter vid belastning bara gör att jag gissar på att det är slutväxeln/differentialen. Byt olja så ser du om den innehåller nåt glittrigt som en gång varit metall på pinjong och kronhjul. Med ny olja kan den rulla på ett tag till om du står ut med ljudet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kanhända att det sitter magnetplugg som avtappningsplugg. Ser den ut lite som en igelkott på insidan är det ett kvitto på att delarna är slitna.
32
176
328Robban
M3 E36 -96
Subaru Legacy Outback -98
Möjligt kan de vara stödlagret i kardan som börjar bli dåligt.
Inte helt omöjligt ett hjullager heller.
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Okej, lätt att byta stödlager och hur kan man kontrollera detta? Och hur man kontrollerar man hjullagret?
Hjullagret kan du kolla genom att köra bilen å ratta fram å tillbaks ungefär som du kör slalom i "Långa" böjar men endå kraftiga så du belasta hjullagrena på var sida.
Du kan lägg dig på en 70 - 80km/h om du vill å sen börja svänga fram å tillbaka.
Då hör du när ljudet blir svagare eller bli starkare.
Det är den sida som ljudet blir starakre på som är dåligt som sakt.

du kan även hissa upp bilen å rucka på bakhjulet för att se om det glappar också.

Men har du TUR kan det räcka med att du drar åt hjullagret igen så tystnar de.
Men det är bara om du har tur.

MVH

//Dunder
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Vinade ljud som upphör när man släpper gasen är till 99% diffen som är sliten, hjulager låter på ett annat sätt, mera surrande/malande och försvinner/minskar när man svänger tvärt åt nått håll.
Diffen kan hålla en evighet till även fast den viner.
Jag har själv båda felen på en av mina bilar, så jag vet hur det låter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.