|
|
|
|---|---|
|
Hej! Första inlägget här, tillslut, efter att ha varit "spök-läsare" under en längre tid. Grymt bra forum! Fråga: Bytte motorolja igår på min Z4 Coupe, 3.0Si, 2007. Var innan bytet helt säker på att jag skulle ha i 6,5 liter men efter att ha läst i en spec. att det är 5,5 liter som gäller så fyllde jag upp med 5,5 liter istället. Oljemätaren visar OK men jag är fortfarande osäker på om det är rätt. Är det någon som är 100% på vilken mängd som skall i? Mina två källor är: Castrols hemsida (via Schmiedmann.se), Länk (5,5 liter) samt "BMW VIN decoder" genom att slå in chassinr, Länk (6,5 liter) Tack för svar. /Olez | |
| Min bestämda uppfattning är att du ska ha i 6,5 liter. Byt gärna filter också när du ändå är i farten :) | |
|
Oljefilter byttes också:) OK, vad baserar du det på, har du bytt själv eller möjligen betalat en faktura på 7 liter vid service? Vill bara vara säker på att jag får detta rätt nu så att jag kan slappna av nu när man ska släppa ut den på grönbete.... /Olez |
|
|
Jag har bara läst handboken för 3.0Si och sedan backat upp det med ett par andra källor. Resultatet är entydigt - 6.5 liter. Står det fel i handboken borde det dessutom ha uppdagats vid det här laget genom att folk överfyllt :) Har endast en M och en 3.0i så konkreta egna erfarenheter av oljebyte på 3.0Si har jag inte. Klockrent av dig att forska i frågan istället för att dumchansa - kudos för det! Du kan även kolla oljenivån själv, trots att motorn inte har någon sticka: Länk Notera att det kan ta flera minuter innan resultatet visas. För bästa resultat skall motorn vara varmkörd när kontrollen görs. Själva kontrollen kan genomföras både när bilen står stilla och i fart, undvik dock att göra den när bilen står i lutning då detta riskerar att ge ett missvisande resultat. |
|
|
OK, det låter ju som det ska vara 6,5 då...... har en liter liggande i bilen, det blir att tömma i den.... Ja, som sagt så visar oljemätaren OK och inte "+1" som det borde stå om det är en litern för lite i. Kollade med motorn varm och plant underlag. Detta trots att jag bara kört i 5,5 liter. Rent logiskt borde jag ju lita på att den inte varnar och skippa att fylla på, samtidigt vill man inte upptäcka senare att det är något strul med mätningen. Just nu känns det kasst att det inte finns en gammal hederlig oljesticka i bilen. |
|
|
Visar den även fullt på skalan? Min övertygelse om att du ska sikta på 6,5 liter motorolja kvarstår men jag är nyfiken på att höra om hur skalan visar. Det finns en (relativt liten) teoretisk möjlighet att den inte visar fullt utan ett streck från fullt, därav frågan. Manualen antyder för övrigt att "+1.0" endast visas när oljenivån är låg - "låg", som i nere på minimum varför en omedelbar påfyllning är nödvändig. Eftersom jag själv byter olja regelbundet så har jag aldrig drabbats av låg nivå och heller inte använt funktionen för kontroll av oljenivå. Båda mina bilar har nyligen fått ny olja och visar således fullt på skalan samt OK så jag har dåligt med i sammanhanget bra referenser att luta mig emot. |
|
|
Schyst! Du har helt rätt. Det var jag som inte fattat att strecken visade hur mycket som var faktiskt i. Jag hade förstått det som infon gav svar på om det var fullt/tomt. Hällde i en liter och såg nu att det steg, den visade fortfarande inte fullt faktiskt, men det kan ju säkert ha att göra med att motorn inte var ordentligt varm. Ska dubbelkolla nästa gång jag är ute och kör. Tack för hjälpen! /Olez |
|
|
Vad jag förstått så är indikatorn någorlunda precis, så det ska inte vara något problem att leva utan sticka trots allt. Beträffande temperatur så rekommenderar BMW att man kör minst en mil innan funktionen används för bästa precision, jag rekommenderar att oljetempen står på i alla fall kl. 10 på mätaren innan man kör kollen. Case closed, slutet gott - allting gott. Mycket nöje med din 3.0Si! |
|
|
Utdrag från BMW verkstadsmanual ang. oljemängd. Länk |
|
|
Hej Jag har nyss bytt olja och filter i min z4 3.0si 6.5liter har jag fyllt i, kört 4mil och när jag kollar så visar displayen bara 2st rutor. Ska den inte visa fult? Vad kan det vara för fel? / Fredrik |
|
| Det e ju perfekt att den visar mitten. Det är det optimala på en sticka o borde vara på indikatorn också. | |
| Det e ju perfekt att den visar mitten. Det är det optimala på en sticka o borde vara på indikatorn också. | |
| Varför skulle mitten på stickan vara optimalt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.