|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag är en nybliven BMW 520i ägare, tycker att bilen känns helt underbar och så, men allt sånt vet ni redan ;) Det jag skulle vilja fråga er om är ifall man kan använda bosch super 4 tändstift på denna bil utan att det krånglar? Enligt flashback så kan de tändstiften vara dåliga för vissa motorer. tacksam för svar :) | |
| Grattis till ett bra bilval :) NGK är väl det som rekommenderas och funkar bäst med långa bytesintervaller. Skriv gärna vilken årsmodell det gäller också, då 520 före facelift hade M52 motor och efter M54. | |
| Sorry, glömde skriva. Det är årsmodell -97 så det sitter en MB52 motor i den. :) | |
|
Finns en del matnyttigt om tändstift här: Länk Verkar som Bosch också är rekommenderat av BMW. Det viktiga är att du använder rätt stift med rätt värmetal o.s.v. Finns det bara en rekommenderad tillverkare, så har återförsäljare alltid översättningstabeller mellan de olika fabrikaten. |
|
| NGK BKR6EK hade jag satsat på :) | |
| NGK BKR6EK så klart best. | |
|
En annan fråga: Vad händer om jag kör på etanol vid endast långresor, dvs motorväg i typ 100 km eller liknande. Kommer saker att gå direkt sönder eller innebär det bara mer slitage? Tänkte nämligen köra på bensin i och runt stan, och sen när jag ska på långresor så tankar jag E85. Frågan är då ifall det kommer fungera med min motor? Utan att konvertera eller något annat. Effektminskning och ökad förbrukning kan jag acceptera, men vill veta ifall något kommer gå sönder ifall jag gör det. |
|
|
Spola det där med etanol. Motorn ska ha 35% mer soppa och det får den inte om man inte modifierar insprutningen. Dessutom är det osäkert om alla delar i bränslesystemet tål etanolen. Vill du sänka förbrukningen så lätta på gasen. BMW responderar bra på det. Min körning består till övervägande del av landsväg. Jag har 62 km till jobbet och har sista halvåret gått in för att köra ekonomiskt. Jag lägger mig kring 97 km/h och accellererar försiktigare än tidigare. Jag har 0.77 L/mil nu vid blandad körning. Som jag körde tidigare drog den 0.85 L/mil. Står man på mer, kanske runt 125 km/h så hamnar min på ca 0.90 L/mil. Däcks och bromsslitage minsar också väsentligt. Din går antagligen ytterligare lite snålare än detta. |
|
| Och... se till att ha någorlunda högt däckstryck. Om man ökar trycket från säg 2.1 bar till 2.4 bar så minskar förbrukningen med ca 5%. Jag kör med 2.5 bar på sommaren och kanske 2.2 bar på vintern. | |
|
Jag hittade denna uppkopplingen i min bil (se bild). Jag skulle vilja göra om den till en bluetooth så att jag kan koppla in min nokia n97 mini. Tror ni att det går? Länk |
|
| Länk <-- Rätt länk | |
|
Angående NGK BKR6EK: Länk :-) /Magnus, BMW CS # 07317 Den Gröne: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.