AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.754

Är det skillnad på metallic och icke metallic när det gäller polering?

Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej,

Det är dags för polering och vaxning. Jag undrar om valet av vilken produkt man ska ha beträffande polering/waxning av bilen beroende på om man har metallic eller inte?

Ta tex denna: Länk

Mvh

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Kan tänka mig att förr i tiden hade det större betydelse då klarlack saknades på solida lacker. Nu klarlackas även dessa så några oxiderade lacker på nyare bilar är sällsynt.
Det är inte klarlack på solid lacker.
Oj nu lät det där väldigt drygt vilket inte var meningen. Normalt sätt när man lackar så är det inte klarlack på soildlacker då den är av 2 komponents typ vilket metalic inte är och kräver ett ovanpåliggande lagar klarlack. Om det är någon skilland på hur man polerar vet jag inte.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag trodde också att solidlackerna var klarlackade numer. Även tvåkomponents solider oxiderar ju en del, särskilt röda nyanser. Ännu värre var det på Cellulosalackernas tid på 50- och kanske 60-talet..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Solida lacker är klarlackade åtminstone på BMW och VAG bilar, jag har två som är klarlackade.
En röd polo och en vit Bmw, köper man bättringsfärg på sprayburk medföljer alltid en burk klarlack hos märkeshandlaren.
Så det är ingen skillnad när det gäller polering

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Notera också att BMW enbart lackas med vattenbaserade färger sedan 96 nån gång 2 k är ett minne blott i bilvärlden i princip idag. Det förkommer självklart mee de allra flesta har övergått till vattenbaserade lacker för att slippa kostnader för dyra reningsanläggningar. SJs och GC lok lackas dock med 2 k fortfarande pga hållbarheten. men på dispans.
Det har även testads med foliering av SJs svart lok , vilket inte blev så tokigt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag kryper till korset. Det var vanligare än jag trodde att man lägger klarlack på solidlacker numera. Detta får sätta punkt på min besserviss karriär :D
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Ok, så om jag förstått det hela rätt kan jag polera lacken och därefter waxa den med biltemas waxpolish?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Grannen som har bilverkstad och bilplåtslageri lämnar vanligtvis sina jobb till en lackerare, men är det smådetaljer eller egna delar brukar han själv lacka. Det ser helt galet ut när den tunna vattenbaserade metalliclacken är lagd. Varenda liten sliprepa syns oavsett hur fint slippapper man använder. Man tror aldrig att det ska bli bra. Sedan när klarlacken är på är resultatet perfekt.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Decerto Du har fel, man klarlackar alla solida lacker i dag.

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Oooops...sorry, lite snabb där :) såg att du redan krypit till korset :)

Mvh
Skalman
Hasso: Dagens billacker är väl även de 2 komponents? Jag köpte "äkta billack" förra året till ett projekt o fick med både bas o härdare till klarlacken, dvs sk "2-k"...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.