AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.220

klonkande skrapande dunkande bromsar kardan låda nybes hjälp... E36 318 Touring 9X

Hejsan

Jag är helt ny på forumet, helt ny som BMW ägare sedan några dagar tillbaka.

Vad gäller BMW är jag helt novis och jag vänder mig till er här inne. Bilen är en

BMW E36 motor 318, kaross Touring och den har rullat runt 23500mil. Jag har

besiktigat den idag och det var några små-fel, så som framlampa etc, men det

är inga problem. Det som jag däremot är mycket oroad över (något som de inte

sa ett dugg om på besiktningen), är att den klonkar, rycker, skrapar och donkar

något fruktansvärt. Först var min tanke att det fanns någon form av "nivå-reglering"

på dämparna bak, och att det var det som lät när den ändrade läge, men nu när

jag nyss körde hem, så trodde jag att hela bakaxeln skulle ramla av:(

Det är ett skrapande ljud, som liksom låter mer desto mer man kör, klonk-klonk-klonk

och om jag drar upp handbromsen lite grann, så avtar ljudet och klonkandet. Men jag kan

inte köra runt med handbromsen halvvägs uppe:)

Så min fråga till er är ju vad det kan vara som har hänt. Det liksom riktigt rycker och smäller i

hela bilen när det klonkar, precis som att det är något som "går emot" ordentligt, men när

man sedan liksom spänner handbromsen, då avtar ljudet...

Jag hoppas det finns någon kunnig som har lust att hjälpa mig här.

Tack på förhand.

Mvh. AG
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
låter som handbromsbackarnas beläggning släppt och ligger inne i trumman och hoppar runt. hänt mig och MÅNGA, MÅNGA fler..

BMW ownz
Hejsan hejsan igen

Tack för ett snabbt svar.

Jag har skivbromsar även bak...... Men kanske bromstrumman går på kardanen??
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
@flygmekanikern80 - Jo men handbromsen är av "trumbromstyp" på insidan av skivan.
Kör inte mer med bilen om de låter så illa, utan plocka av hjul o åtgärda felet bara.

Btw "Men kanske bromstrumman går på kardanen?? " måste vara något nytt för detta forum men linen borde sparas någonstans =)

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Hejsan igen

Jag tackar, har nu kollat upp och beställt saker, hoppas nu bara det är det som är fel, ha ha.

Vad gäller bromstrumman på kardanen som kanske ansågs som lite lustigt, var mer än sär-skrivning

från min sida (skyller på att jag inte är helt Svensk och att min svenska inte är helt 100.....), hur som helst

så vet jag om att vissa bilar, framförallt äldre bilar, där gick handbromsen direkt på kardanen, hade en

gammal Land Rover 88 för många år sedan, på den var det så. Eftersom det klonkar och dunkar och har sig

i hela bilen när man kör, dock inte när man "spänner upp handbromsen till hälften", så tyckte jag att det

verkade konstigt, men men, återstår att se, ska lämna in den nu.

Ha de bäst och ha en trevlig dag

Ps. Jag bjuder på det roliga med trumbroms på kardanen.... :) Ds
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
Mina gör så när jag har kört av diff bulten! (den främersta) Brukar hända om man "svinar" men har även kört av en vid gaspådrag i en uppförsbacke.

Den är lätt att kolla. Upp med bilen på pallbockar och tryck på diffen i framkant med domkradt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
OT: Vissa fordon kan också ha bromsskiva på kardanen. Så skratta inte ;)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Visst hade Alfa 75 det? Har alltid varit lite småkär i de yxiga linjerna...: Länk
Hejsan alla människor här inne.

Jag hissade upp bilen igår och tog av bromskivan, klink så ramlade det av något som nog har varit en skruv en gång i tiden..... handbromsbeläggen håller ihop som ett paket, men man ser tydligt att det är något som är skadat där inne, så nu har de beställt de där skruvarna till själva upphängningen till handbromsen.

Det jag tycker är det värsta av allt, är att de inte påpekade något om detta på besiktiningen, det borde inte ha undgått dem..., men men.

Det med diffbulten, menar ni de som håller ihop slutväxeln med kardanen?

OT, den läcker även olja, först någon droppe lite här och var, nu flera droppar både här och där:( De har fått för sig att det är packboxen vevhuset som är krash och beställt, så vi får väl se, tanken är att jag ska köra 100 mil nu i helgen, så det vore bra om den är någorlunda i fungerande skick.....

Återkommer
Nu har de bytat packboxen och jag har kört runt 100 mil i helgen, helt problemfritt.

Är mycket nöjd med mitt köp av bilen (läs ovan).

Den tog dock lite mer än jag tänkt mig, runt 0,89L/mil dock låg jag runt 120-140 kmh och sträckan

var mellan Malmö och Trollhättan, så en del vägarbete förekom också.

Tack än en gång
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.