|
|
|
|---|---|
|
Under en tid har den gula motorlampan tänds, för att senare efter ett tag släcka sig själv igen. Åkte in med bilen och lät de koppla upp den, och enligt killen som jobbade där var det nånting med insuget "luften". Vi gjorde en snabb check och hittade inga hål eller liknande på några slangar. Åkte iväg till en kompis och kopplade upp oss med laptopen, med I*PA. 2 errors -227 lambda control tolerance bank1 -228 lambda control tolerance bank2 fans även errorcode o massa olika värden då... frågan är då hur stor är sannorligheten att de är fel på både bank 1 o 2 ?? vi testade såklart o starta motorn och testa livevärden på lambda 1 o 2. värden för avgaser är perfekt och nyligen nybesiktad. kan den ena lambda spööka och påverka den andra ?? någon som har större erfarenhet än mig ??? kanske är det tjuvluften som ibland får värdena att gå ur sitt normalintervall ??? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BMWs felkodslista säger. 227 Fuel trim bank 1 O2 control adaption limit fuel system monitoring Dme internal check calculatet. Range control of adaptionsvärden. 228 lika för bank 2. Områdeskontroll av adaptionsvärden har hamnat utanför sina reglerbara normalvärden. Kan beror på tjyvluft kollad bäst med startgas på tomgång, kän även vara vevhusventialtionen som är felaktig läckage även där.. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okej d var ju en bättre och mer precis beskrivning,,,tackar Då är jag åter tillbaka till att leta efter hål på slangar :) Ska tilläggas att jag även kör med sportluftfilter, hoppas detta inte har någon inverkan.... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sportluftfilter brukar kunna ha en förmåga att förstöra Luftmassemätaren, samt att det gör mera skada och ingen som helst nytta på en standardbil. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag kan inget än hålla med ditt resonemang,,,min lokala mekaniker rekomenderade inte sportluftfiltret till bmw ,, har letat efter locket till "luftburken" men den verkar ha fått fötter... Nästa ställe o leta på är tyska ebay eller laga.se :) |
|
| 300spänn för hela "luftrenaren" både nedre och övre del. bättre begagnad låter inte så farligt..... fast bara locket behövs jue :) | |
| jk | |
|
Hej, Jag har en 530i med samma problem. Sätter felkod för bank 2. En kompis läste av felkoderna när lampan hade slocknat igen. Gick in och kolla adaptionen. 6% för bank 1 och 9,1% för bank 2. Antar att det är vaccumläckage ngnstans som bara påverkar bank2, kan det vara så att vevhusventilation är ansluten så att den påverkar bank 2 mer? Tacksam för hjälp. /Andreas |
|
|
Då har du samma problem, antar att läckan kan hittas med spray... som hasso skrev ovan... fast en grej jag märkte var att lampan ändast tänds vid motorvägskörning... vet inte hur fallet är hos dig manet. Men kan ju va runt vevhusvent med. |
|
| Jag skruvade av käpan överspridarbryggan och sprutade hejvilt, men det märktes inget. E inte så sugen på och plocka ner hela skiten, men ag verkar inte ha mycket val. E måttligt road av den bilen nu. | |
| har samma problem, verkstad 1 bytte lamnda bank 1+kamaxelgivare, 4000kr och 2 veckor senare finns samma fel, nu säger han dock att det är kortslutning bränslestyrning +stam | |
|
Det är tur att man börjar leta efter billiga fel först dvs. hål på slangar, och inte som pixel09 byta massa delar som det inte är fel på. verkligen inte kul, ibland undrar man om man vågar lämna in bilen. Jag har monterat ner hela "luftrenar boxen" idag blir d spray återkommer med reslutatet. Hittade en intressant tråd om hur man kan gå vidare med felsökningen: Länk |
|
| Då är det testat med spray, och detta gav inget resultat... spraya ordenkligt runt vevhusventilationen och alla slangar runt omkring. klämmde hårt på alla slangar med fingrarna utan reslutat. Nästa steg är "luftmassemätaren", är urkopplad nu...blir o köra ett par dagar och se om lampan tänds... återkommer med reslutatet... | |
|
Kolla slang 7 på bilden speciellt den lilla smala som går ut till tomgångsmotorn. Länk Om inte de hjälper kolla slangen till vevhusventilationen under täckkåpan på insuget så den inte är sprucken brukar vara vanligaste felen på dom motorerna |
|
|
Efter att jag konstaterat att det inte drog in tjuvluft så kopplade jag loss LMM. Har kört ett par dagar och lampan har inte tänds mer. så de blir byte utav luftmassemätaren. Ni som också kör med sportluftfilter, ett tipps e o byta tillbaka. Misstänker att just sportluftfiltret har orsakat att LMM gett upp. DÅ har jag varit noga med att rengöra filtret med ett cit.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.