|
|
|
|---|---|
|
Problembilen är en 525 tdst E34 M51 -92 aut. På väg hem för en tid sedan upplevde jag att min dieselholk blev svag och tjuvstannade för mig ett flertal gånger, blev värre och värre. Bytte dieselfilter och när jag skulle lufta med hjälp av matarpumpen konstaterade jag att den var död. Samtidigt upptäckte jag en hel del bottenslam i tanken. Rengjort tanken Inköpt och monterat ny matarpump Luftat enligt konstens alla regler, filter, insprutningspump, spridare Vid neutral kan man för det mesta gasa men så fort jag lägger i växel så svarar inte gasen alls och den tjuvstannar oftast. Kollat EGRventilen som var i klart behov av en rengöring, satt möjligen fast helt men vet ej då den är rätt hård att öppna. Har även bytt soppa i tanken då det var rätt skitigt i den gamla. Även hällt i en flaska spridarrengöring ala Biltema. Fortfarande samma symptom. Har ingen erfarenhet av vare sig diesel eller BMW sen tidigare. Någon som har några ideer? /Ola | |
|
Tjena ha en 525 manulen som ja kör me och två atomatare som reservdelar. Min jävlades ungefär lika men då va de kcr-boxen och en gång vart tempen för hög så den dödade gasen på tomgång gick de att gasamen inte när man skulle köra. Har du kcr-box? Lojvet med bmw |
|
|
Tack för tipset. Verkar inte som jag har någon KCRbox. Dock har vissa vissa större framsteg gjorts under sökandet efter en sådan enhet under huven! LMMkablarna hade legat och nött mot en annan kabel till insprutningspumpen vilket resulterat i att de brunnit av. Hittade dessutom lite vacuumläckage på en del anslutningar. Någon som har ett schema över vacuumsystemet? Bilden jag hittar på Realoem som beskriver insuget och dess delar ger inte riktigt 100% klarhet i vilken slang som går vart (av t ex de tre anslutningarna där en borde gå till EGRventilen). Efter att ha lött ihop LMMkablarna och fixat vacuumläckaget så blev den "normal" igen... Trodde jag som glatt gav mig ut på en provtur och höll inte på att komma tillbaka uppför backen hemma. Går alltså numera att gasa med växel i men fortfarande orkeslös och tjuvstannar.Konstaterar också (även om det inte har med detta att göra) att EGRventilen är bortkopplad och anslutningen som jag tror bör vara till den är pluggad. För/nackdelar med att koppla bort den förutom att inte insuget sotar igen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.