|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag anser att språket skall vårdas, särskilt när det gäller skriftlig form. Det värsta tycker jag är när personer som är fullt kapabla att skriva korrekt och lättbegriplig svenska "inte orkar" göra det. I skrift blir det både fult och svårare att läsa om texten är full med slarviga uttryck. Att skriva korrekt är heller inte samma sak som att skriva högtravande och obegripligt genom att använda svåra ord. Sä länge alla skriver efter bästa förmåga är jag helt nöjd! Ingen bör heller kommentera överhuvudtaget om någon skriver dålig svenska, eftersom den personen kanske inte fullt ut behärskar språket. Ingen har rätt att se ner på det eller för den sakens skull vara otrevliga och skriva sura inlägg till svar istället för att hjälpa till. Det kan dock vara väldigt frestande att bemöta en del inlägg där personer bara pratar strunt och visar en taskig attityd, dock ger det ju inget av värde till forumet utan sådant bör helst ignoreras. | |
| Radbrytning...;-) | |
| Det är en av nackdelarna med att skriva 90% av foruminläggen sittandes på dass med mobilen (som har fysiskt tangentbord=snabbt att skriva, men INGEN översikt över formateringen då APs mobilformulär består av en rad. Den andra nackdelen är att inläggen kan bli något krystade, som det konstaterades i annan tråd... | |
|
"...skriva 90% av foruminläggen sittandes på dass med mobilen..." Hmm... ;-) mvh/ Anders |
|
| Något krystat inlägg, just åstadkommit på skithuset där jag för det mesta bor... ;) | |
|
Vissa inlägg luktar ...! |
|
|
eller folk som skriver på dialekt, t.ex: "(där) sitter en (V6) som jag (bytat) topplockspackning på" DET HETER BYTT!!! |
|
|
"När jag åkte genom tunnelen började det vibrera. Måste vara kardanaxelen jue. Har juh bytt det mesta. Vart sitter svängningsdämparen?" (Ung skåning ;)) De som har problem med stavning, men ändå kan göra sig förstådd tycker jag inte man ska säga något om. Men alla modenycker inom språket som vi gamlingar inte gillar, det kan vi klanka ner på :) |
|
|
Det var bättre förr! Det kan jag som 25-åring hålla med om... Det är för mycket slarv nuförtiden. Dock får man väl acceptera att språket ständigt utvecklas, tror de flesta trådarna i forumet skulle uppfattas ganska förvirrande, om de lästes för 50 år sedan. :-) Särskrivningarna är irriterande, men det går att leva med (oftast)... Allmänt skick och radbrytningar så det blir lättläst är viktigast för mig! Stavfel gör alla förr eller senare. |
|
|
Svårläst är det allt som oftast. Känns som hjärnan stannar upp när man ska behöva läsa "tak lucka" etc. När jag gick grundskolan var det populärt att skriva som man talar om man var osäker på något ord. Tänk om det kunde komma tillbaka. Ingen människa i landet säger väl "tak lucka" när de talar. Har heller inget med utbildningsgrad eller var i landet man befinner sig att göra vad jag sett. Gick en universitetskurs förra året och fanns en del tjejer runt 25-30år som hade toppbetyg, gjorde jättefina meningar och perfekta layouter MEN särskrev till förbannelse. Professorn hade fullt upp att dra streck mellan orden när han läste uppsatserna. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
Ja svenskan är ett ordfattigt språk. www.youtube.com/watch?v=66fULfwb2X4&feature=player_embedded |
|
|
Ja svenskan är ett ordfattigt språk. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.