AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.593

SÄR SKRIVNINGAR?

Sida 1 av 2
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jaha...Nu kommer "Kapten Stofil" med en känga...Skulle Ni vilja vara så vänliga att sluta särskriva vanliga Svenska dubbelord!

Det heter alltså inte tex. Torsk Filet! Det stavas "Torskfilé" på Svenska.

Hela denna abbommination i det Svenska språket, tror jag härrör mycket från tex. Googles förslag på: "Menade du: "topplocks packning", när man snällt frågat efter en vanlig topplockspackning!

Jag, med fler, upplever särskriven text som ganska svårläst. Det kan iofs. vara en "ålderskrämpa" från våra sidor....men jag tycker fortfarande att det är en felaktighet i det Svenska språket...

Mvh
/A

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Vi som är äldre håller med!

----
BMW CS #6212
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag håller med! Men varför ligger denna tråd under sju serien? ;)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag som är lite yngre håller med:)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Anders-72>> Torde väl vara uppenbart att man återinför en dylik finess med ihopskrivna ord i toppen av näringskedjan först, därefter låter modeller längre ner i rangordning åtnjuta detta.

Herr B

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Haha, ja det kan så vara.
En annan irriterande grej på BMW-bilarna är att allt fastskruvat verkar vara rörligt och på väg någonstans. "Vart sitter reläet till..., vart sitter vevaxelgivaren"... Ja du jag hinner inte svara på det, jag måste iväg.
"-Jaha, var ska du då?" :)
Bara för att vara kinkig: svenska stavas med liten bokstav och sen stavas det abomination. Är ingen språkpolis och klagar inte så länge jag förstår, men lite troll är det nästan när någon klagar och inte klarar att hålla sig inom de svenska språkreglerna själva.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Sållar mig ivrigt till de medhållandes skara. Särskrivning är ett sant ofog. Det är också intressant med "vart" för att uttrycka befintlighet; det verkar gått från ett dialektalt fenomen till att nu infiltrera svenskan överlag. Lite skumt, då det ju handlar om att felaktigt lägga till en bokstav. Att en bokstav tappas känns rimligare.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Visserligen så ska ett forum som detta vara välskrivet och korrekt, men om nu allt ska vara så perfekt så lär det inte bli mycket skrivet i forumet framöver(finns något som heter dyslexi t.ex).

Jag menar som så att "alla" skriver väl fel någon gång och det anser jag inte är "hela världen"..

Men ok, alla kan väl anstränga sig mer när man formulerar en fråga eller ett svar :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hrmpf...
Ni som läser min text här ovan ser ju att det finns åtminstone ett fel i den texten också.

Jag hade godkänt i svenska språket under mina skolår(om någon undrar) ;)

Mvh Janne.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har egentligen inga problem med hur andra stavar eller skriver, bara hur jag själv formulerar mig. Ibland när jag skriver från min Iphone kan det smyga sig in något fel men det får jag och andra leva med.
Som Janne T skrev, det skulle inte bli mycket skrivet om allt måste vara perfekt.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
96
Bagy
Skoda Qodiak -20
Jagtyckerdettaärentypsiktapinlägg...

Tänk på människor som verkligen har det svårt med ord och stavelser. Jag tycker synd om dig som skapade denna tråd och ni som håller med.

Finns människor som velar i flera timmar innan dom skriver ett inlägg, bara för dom är rädd att folk ska påpeka och klandra dom för hur dom skriver.

Detta forum är till för bilintresserade människor, finns även bilintresserade som har det svårt med stavning och ord.

Just my 5 cents.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Borde du inte snarare tycka synd om de personer du refererar till ;)?
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Bagy>> Jag håller i princip med i det då säger men när man ändrar betydelsen genom en särskrivning ger detta ett olämpligt utrymme för tolkning. Jag har definitivt förståelse för de som har problem med stavning och gramatik oavsett orsak, men det innebär inte att jag ställer mig positiv till vanvård av det svenska språket.

iPhones rättstavning är en styggelse med sjuk fantasi.

Det är ju faktiskt så att vi är här på Autopower eftersom vi har ett gemensamt intresse och det är bilar, men samtidigt bör vi vårda vårt sätt att kommunicera så att vi kan hjälpa varandra.

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Jag tycker också att det särskrivningen borde upphöra. Det som skulle upphöra då är även alla underbara/komiska felskrivningar!

Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
"Jag har definitivt förståelse för de som har problem med stavning och gramatik oavsett orsak, men det innebär inte att jag ställer mig positiv till vanvård av det svenska språket."

Det stavas "grammatik".

Var tvungen... :-)
Trådstartaren skjuter sig själv i foten när han själv författar ett inlägg med skriv och stavfel.

Kan alla som skriver inlägg med namnet KRAFTWERK ge fan i att hacka på dom som inte skriver felfria inlägg. Kan du inte läsa vad andra skriver pga särskrivningar så har du taskig läsförståelse.
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Även jag som tillhör den riktigt unga delen här på forumet håller med.
Dock går det väl ändå i princip alltid att förstå vad som menas trots en särskrivning?
Så oftast tycker jag bara det blir lite komiskt med en särskrivning och inte mycket mer än det.

Värre blir det när det inte bara är det svenska språket som fallerar utan även bilspråket.
Gjorde precis ett inlägg i en tråd där jag läste detta:

"Men kanske bromstrumman går på kardanen??"

Nu börjar det ju bli seriöst svårt att förstå vad som menas...

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Mycket bättre om vi gör som engelska språket och skippar dubbelord helt. Mycket enklare att hålla reda på och sluta älta ja men det ska ju vara så för att det alltid varit så. Eller envisas en del med att köra på vänster sida fortfarande:D
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
I England envisas de med att köra på vänster sida....

Jag tycker vi ska behålla det svenska språket som det är, absolut enklast. Läser man det man skriver så märker man ofta lätt om det ska vara ett eller två ord.

Det handlar nog bara om att folk skriver mycket mer idag än tidigare, särskrivningar eller andra problem med stavningen har nog alltid funnits men i.o.m. internet så är det så mycket enklare att läsa amatörerers texter (som jag själv).

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Särskrivningar är väl en sak men det stör mer med personer som skriver inlägg utan versaler och skiljetecken. Då blir det fan omöjligt att läsa.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.