AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.099

Angående Tysklandshistorik från verkstad

Hej!

Har tittat på en 545, -04 som blev importerad till Sverige sent -10 och tänkte kolla upp lite info gällande milställning i tyskland och vad den kom med för utrustning.

Den säljare/verkstad jag pratade med sa att det skulle gå på några hundra kronor, varav jag fick ett samtal idag och de sa att det skulle kosta 1000kr och frågade om jag ville genomföra det. Sa nej då jag ännu inte sett interiör eller tittat på bilen.

Min fråga är dock, stämmer detta pris? Kostar det 1000kr för att få reda på lite servicehistorik etc. från bilar som rullat i tyskland? Känns lite väl, då många här på forumet har skrivit att det ligger på några få hundra lappar.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det kan väl kosta allt mellan 0 och 1000kr beroende på verkstad och vilken kontakt man har med verkstaden. Kolla med en annan verkstad om dom är billigare. För egen del så brukar min verkstad ge mig denna info gratis då jag är en återkommande kund som har spenderat åtskilligt med pengar hos dom redan.

Det kostar ju inte verkstaden något och det är inte speciellt mycket arbete som krävs från deras sida men dom har väl satt en prislapp på det för att inte behöva spendera hela dagarna på att göra servicehistorikförfrågningar.

4-500kr känns som ett mer realistiskt pris för denna tjänst. 1000kr är ett rejält överpris...

___
//Ulf
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
En Audihandlare gav mig information om vad som gjorts med bilen på deras verkstäder helt gratis. Att få en utrustningslista utskriven samt kolla servicar och reparationer skulle jag kunna tänka mig att betala några hundralappar för men inte mer.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BMW-verkstäderna har ju uppmärksammat att det finns ett intresse att kolla historiken på bilarna eller få en utrustningslistan utskriven och varit snabba att sätta en prislapp på detta. Samma sak gäller ju t ex det nyckelintyg + ev omkodning av nycklar som många försäkringsbolag kräver på importerade bilar samt även omprogrammering till halvljusautomatik. Bra betalt för en minimal arbetsinsats...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.