AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
28.793

Rimligt slutpris på en M3 E46 -01?

Sida 1 av 3
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Kollat på en M3 E46 -01, 17100mil, svartmetallic, svart skinn, manuell låda, 18" hjul, pdc, 16:9 navi + den vanliga nödvändiga utrustningen. Import 2007 och har mkt bra historik, papper + stämplar. Normalt med stenskott i fronten och normalt skick på stolar, annars inget att anmärka på i skick eller funktion.

Vad är ett rimligt slutpris på den? (Är i slutförhandlingsfasen på ett par bilar nu)
Under 150'
835
Säljaren går inte under 154" som det ser ut nu :-(

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Om allt är i sin ordning så är väl inte det priset helt fel?

OT: Så det blir en M3a tillslut? Roligt! För övrigt så rullar 330n på utan problem :)
835
e34briliant:

Kul att höra att den funkar än :)

Jo efter mkt om och men under lång tid är det förhoppningsvis dax för någon av de två M3 jag kollar på nu. Kan bli att jag tänker mer med hjärta än hjärna för en gångs skull, annars blir det aldrig av.
Roffa1
En M3 från 2001 som gått otroliga 17.100 mil, har nog många dyrbara reparationer att bjuda på. Har du kollat upp "försäkringspremien" innan du slår till.

Med tanke på det höga milantalet tycker jag priset 154.000 är på tok för högt. Dessutom en gammal 2001 som helt saknar rostskyddsgaranti. From års modell 2004 finns det fortfarande gällande garanti några år till. (E46 är dessutom välkänd för att rosta friskt) likaså gäller ej längre motorskadeförsäkringen p.g.a ålder och avverkade mil. (du bet själv för allt)

Min erfarenhet säger mig att en M3 med avverkade 17.100 mil är i det närmaste osäljbar till dessa fantasipriser. Du får en fin M3:a från 2004 som endast gått 4-8000 mil om du lägger till ca 30.000:-
835
Roffa1:
Visa mig en -04 på 4-8000mil med seriös historik och få ägare för 184.000:- så slår jag självklart till :)

Jag inser att den inte är ett "kap" men jag har tröttnat på att leta "rätt bil" och även få rätt pris, innan jag är klar är sommaren redan över annars.
Roffa1
Antar det är den här du är intresserad av? tycker den ser halvrisig ut, med bl,a massor av sprickor i lädret till förarstolen. Matt i lacken,osv. Tror ej den blir såld i första taget.

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kan hålla med Roffa1 om bilen han länkar till att den inte direkt framkallar "vill ha"-känslan. Kan ju vara bilderna som luras men den ger inte något intryck av att vara pedanskött i alla fall.

Håller däremot inte med honom att det bara är att lägga till 30' för att få en lågmilad 04:a...Dom kostar betydligt mer...

___
//Ulf
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är nog inte den bilen då TS skriver att den är svartmetallic.

Över 150' för en importerad, långmilad -01 med manuell låda känns lite för mycket. 150' eller strax under skulle kunna vara rätt om den är riktigt fin och välskött.

Håller med Programmer att någon fin lågmilad -04 för bara 30.000 mer är nog inte särskilt realistiskt.

Skriver som jag brukar, visa mig en sån så slår jag till!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Missade färgen. Då är det nog ingen bil som ligger på Blocket...

___
//Ulf
Roffa1
Den allmänna prissättningen för BMW M3 E46 i div, olika Blocketannonser handlar ju oftast om helt orimliga fantasipriser, dessa priser har naturligtvis en rejäl prutmån. Handlar det dessutom om en privatimport så bör priset reduceras ännu mer.

För drygt två år sedan var jag intresserad av en pedantskött E46 M3 2004 som gått 5900 mil.
Totalt fullutrustad. Begärt pris 279.000:- i dagsläget (8000 mil) borde den nog stå strax under 200.000:-

"Du får en fin M3:a från 2004 som endast gått 4-8000 mil om du lägger till ca 30.000:"

Suck... Ännu en prisexpert... Vissa upp en sån bil för ca 180k då Roffa1!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Roffa, säg till när du ska sälja din bil så ska jag leta reda på den billigaste på blocket och ge dig ett bud 50´ under. Den billigaste -04:an på blocket under 8000 mil kostar nämligen 234'.

Tror du vi kommer göra affär?

(Nu kanske jag är extra orättvis då din bil verkar vara ytterst pedantskött)
Roffa1
GE: Jag kan ej visa upp en sådan bil, därför att det handlar om att bearbeta säljaren och gemensamt komma fram till att bilen är värd si eller så mycket. Man förhandlar sig fram till en rimlig prisbild.
835
Kul att det blir lite fart i tråden :)

Roffa1: Jag har funderat starkt även på den silverfärgade du hänvisade till, annan färg men med nästan samma spec. Men mindre sprickor i skinnet är väl inte ovanligt på en 10år gammal bil på 16.800 mil, eller har jag för låga förväntningar?

En M3 från 2001 som du säger "gått otroliga 17.100 mil" med bra dokumentation kan nog vara minst lika bra som en på 10.500mil med tveksam dokumentation, alltför många 10år gamla M3 i annons som inte gått mer än 9-12.000mil... det ställer jag mig tveksam till...
Bearbeta säljaren? Med hot och våld då eller? Ska man pruta ner en normalt prissatt bil 50-60k så är det väl nåt sånt man får ta till.
Roffa1
GE: jag har (hitintills) aldrig behövt hota någon säljare, det räcker oftast med att besöka säljaren personligen och visa att man är seriöst intresserad av obj till ett visst pris. Oftast får jag köpa till det priset jag bjuder. (inga problem;-)
Roffa1
Pär:an: Av de sunkiga M3:orna som finns hos Blocket för tillfället, så hade jag tveklöst satsat på den röda pärlan, vill minnas det var en 2001 med ca 8000 mil på mätaren.

Bjud 170.000:- har du "rena cash" så får du bilen redan idag;-)
835
Roffa1: Någon du känner eller?

Rena cash är det alltid när jag köper bil.
Roffa1
En pärla: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.