AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.630

Hög Förbrukning

Sida 1 av 2
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Hej
Tycker min bil drar mer soppa än tidigare. Förra hösten kunde jag ta mig till jobbet på ca 1L/mil men nu ligger jag på 1.2L/mil och då försöker jag ändå köra snålt.
Vad kan orsaka förhöjdförbrukning?
Det jag tänker på är kamaxel, vevaxelsensorer? Har känt någon gång att bilen ryckt till vid konstant fart på typ 70-90väg.
Känns slö på lägre varv.
Lambasensor eller kattar?
Tändstift, motorolja?

Har ni några tipps hur man kan söka mig fram
Är en 523iT 98/07
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
...lufttryck i däcken..?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som sagt lufttrycket i däcken och känn på fälgcentrum efter körning så att det inte ligger någon broms på.
Annars är nog en felkodsavläsning en bra början.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Första frågan som dyker upp i mitt huvud:

När servades bilen senast? (ny olja, nya filter och nya stift)

Kärvande bromsar kan också vara en orsak som redan nämnts.

Har du bytt däck?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
3.0 i däcken 245/40/18 runt om, däcken är rätt så gamla men samma som satt på förra hösten. Bromsarna tror jag inte ligger emot.

Senaste service ca 600 mil sedan. Då böts motorolja(biltema 5w40), luftfilter, bränslefilter, bakaxel & växellådsolja.
Har köpt Mobil 1 NewLife 0w40 till nästa byte.

I vintras så tyckte jag den vitrök men ser inget nu när det är varmare ute.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Tändstift har gått lite över 3000mil, dessa vet jag inte vad det är för typ av modell på då jag inte har bytt dem.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Just denna modell har jag av egen erfarenhet märkt att den "tål inte" maxlast så bra mht rejält ökad förbrukning i dylika fall...Jaja, kanske inte just ditt problem om jag läser ordagrant :)

Men...det som kan indikera att dina stift förslagsvis inte skulle skada att byta är att just din förbrukning har stigit rejält.
Bl.a. förbrukningen brukar stiga när stiften är på G s.a.s.

Men, men... 3000mil klarar väl i princip "alla stift" som är avsedd för den vagnen..
Stiften byts vid inspection 2 och det brukar väl bli kring en 6000mil(om den drar litern prick, dvs det är 1500 liter bränsle åtgånget mellan de olika servicarna).
Men det skadar ju inte att byta så vet man :)

Annars så har du redan fått tips om vad som brukar vara läge att göra(felkodskontroll är nog lämpligt i ditt fall som första åtgärd om du kollat bromsarna och lufttryck)..
KAN vara någon givare som du får reda på förhoppningsvis via avläsning av felkoder..

Min "stackars" 523i-97 drar aldrig över litern med våran körning annat än med fullastad bil och släpvagnskörning.
Visserligen har jag inte heller acc eller breda däck t.ex.

PS. Jag är nog den enda på forumet som äger en 523:a som inte har acc :) DS

Mvh Janne.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Aum, jag har ~100kg billjud i bilen, men det var där i höstas också :P

Tändstiften tänker jag nog byta iom nästa oljebyte, då blir det 6st NGK BKR6EQUP.
Min AC verkar ha gett up är väll värt att nämna också men förbrukningen är hög även utan AC-påslagen.

Jag har läst att dåliga lambda sensorer även kan ge ökad förbrukning, skulle man se detta om man gjorde en felkodsavläsning?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag vill nog påstå att dom gamla hederliga tricken (olja, stift, filter mm) inte funkar på en modern bil med modern insprutning där motorn i normalfallet inte sotar, glappar eller styr bränslet med tryckkänslig förgasare (det som gör att olja, stift, filter kan göra skillnad). Drar den plötsligt 20% mer är nånting med luft/bränsle fel, och är det något stift så skulle det vara om den misständer och går illa men det borde man ju märka.

Felkoderna säger om lambdasensorn är död (eller LMM), men en gammal sensor kan visa fel. Läs av koder, om inga finns på lambdan kolla reltidsdata dvs om den verkar pendla rimligt, mät avgasvärden. Detta är väl det första en verkstad gör.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Kom nu ihåg att i vintras när jag råkade ut för en VV-incident och stog och kollade ner i motorrummet med en ficklampa såg jag att det tycktes läcka i grenrörspackningen. En läcka där borde väll påverka lambdasondens mätvärden?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Du skriver snö på lägre varv.... Vanos brukar ge högre förbrukning när funktionen blir nedsatt. Finns en tråd om byta av oringar i vanos. Bränsleförbrukningen blev bättre efter renovering av vanosen om jag minns rätt.

Mvh. Richard
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Slö skulle det vara....:) #%^£$ iphone

Mvh. Richard
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Du ser eventuella fel på lambdor i en diagnos. Del regelrätta fel, dels ser du också hur mycket de reglerar, om de nu fungerar. Ett läck i avgaset innan lambda borde, rätta mig gärna om jag har fel, ge att lambdan får för mycket luft och ber ECU att feta på med mer bensin.
Be
278
Bengt C
523i -96
Glöm det där med stift, olja och filter. Sådant har ingen som helst betydelse. Min bil har så slitna stift (minst 4-5000 mil) vid det här laget att tomgångskvalitén nu är ganska dålig. Oljan har gått såpass långt att indikatorn visar gul/röd och nivåindikeringen varnar. Jag har slängt i en liter extra sedan senaste bytet. (Ja, ja, vårservice är på gång). Jag kör mest landsväg och har med denna usla stift/oljestatus 0.77 L/mil blandad lugn körning på vinterdäck (195/65/15 2.4 bar).

Kolla efter något som hänger kvar efter dit vevhusventilationsproblem. Kolla att vanos funkar som den ska. Kolla kamaxelgivaren och lamdasond. Kontorllera att insugsgummit mellan grenrör och filter. Kolla luftmängdsmätaren. Avgasläckage (med konsekvens att luft når sonden) ska man inte ha. Men det borde du höra.

Min kamaxelgivare pajade i höstas. Jag körde så i några veckor. Jag kommer inte ihåg hur förbrukningen påverkades, men bilen blev skitslö. Det kändes subjektivt som 0-100 tog 20 sek och det gick inte att ta en lite brantare uppförsbacke på 5:an.
Be
278
Bengt C
523i -96
Korrrigering: Tändstiftens skick har måttlig betydelse om det är NGK. Riktigt slitna EYQUEM (eller stift av fel sort) kan nog få motorn att gå helt kass.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Igår dog bilen vid rödljuset, stog stilla på tomgång och den bara la av snällt och tyst, knappt så jag märkte det.
Gick bra att starta den och åka vidare men det har aldrig hänt förut
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Säkert din vev- eller kamaxelgivare som bråkar. Du måste nästan göra en diagnos.
Länk
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Vanos är nog det sista jag skulle försöka att ge mig på..
Men läcka i grenröret och eventuellt nån givare är ju lätt att börja felsöka med.
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Hej!!! HJÄLP!!!!!!!!!

HERREGUD!! Jag har samma problem fast större!!
Har en 540 årsmodell 2000.. (14.000 mil)

Den är full-servad på Bmw i Göteborg. Med andra ord rätt olja o filter till bilen sen bilen var ny. Däcken är från Dunlop helt okej, dock dubbfria på original fälg (17)... 3.0 i däcken

Bilen går väldigt bra både i motor o vxl.
Men blandad körning ligger minst på 1.7 liter. DÅ KÖR JAG DESSUTOM SNÅLT!!!

Kan det vara farligt o dåligt för bilen o köra med den när den dricker så mycket?. Samt kan det vara en dyr reparation? o isf vad?

SNÄLLA HJÄLP!!! orolig!!!

Problemet med BMW är, när du har ägt en och kör andra märken, så känns alla andra skit!
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Jag prata med Joakim på GBG Bilservice. Om det är de han tror så är det inget alvarligt utan en sensor som behöver byttas.. pust :) skönt

Blev orolig där :) Nu får man hoppas på det bästa.

Problemet med BMW är, när du har ägt en och kör andra märken, så känns alla andra skit!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.