|
|
|
|---|---|
|
Har precis köpt en BMW E36 328 Touring -96´a, som är tänkt att fungera som förstabil åt tjejen (samt även en del till mig, kombi samt 1530kg i dragmöjlighet på B-kort kommer väl till pass). Problemet är att bilen antingen saknar, eller har icke fungerande, ABS. Detta kommer säkerligen bli problem för tjejen i vinter, illa nog med bakhjulsdrift och diffad, har bilen inte ens ABS så släpper jag inte iväg henne i den på vintervägarna. Iallafall, till saken. Som jag förstått det blev ABS standard på alla svensksålda bilar 92? Problemet är att den här en importerad bil, men en 96´a borde väl rimligtvis ha ABS? Har inte kollat i hjulhusen ännu, men det lyser ingen lampa när man startar bilen, och bromsar man hårt låses alla fyra hjulen. Kan det vara så att det är något fel på ABS´en, och en föregående ägare har helt enkelt manipulerat lampan för att den ej ska lysa? Eller är det så illa att det faktiskt inte finns ABS till alla importerade av denna årsmodell? Airbag finns, men inte ABS. Verkar inte alls logiskt. | |
|
Låter ju som att du har nått strul i absboxen. Abs skade va på bilen ha haft de på alla mina nyare. Men som du skrev så tror jag att föra ägraren manipulerat lampan på nått sätt. Lojvet med bmw |
|
|
Vet inte i denna frågan, men kan man inte ta bort någon säkring för att avaktivera abs på dessa också? Har bara svagt minne jag hört något sådant. Kan vara ett annat bilmärke också som jag hörde det om. Om du ska kolla säkringen för abs. Vet som sagt inte, bara spånade på ide'n. Låter ju troligt som Lojvet skrev också. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Länk Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Har kollat på bilen nu, och det finns ABS-relän och säkringar för ABS. Alla ser dock hela ut. Men ABS´en funkar inte, och lampan lyser aldrig, inte ens när man startar bilen. Får åka förbi BMW och se om dom kan kolla felkoder, men varför lampan inte lyser förstår jag inte |
|
|
Skulle tippa på att förra ägaren tagit bort lampan för att den indikerade på fel i ABS systemet. Antingen absboxen eller någon givare som är trasig. Jag skulle ta bort instrumethuset och sätta dit en lampa. Kolla att den lyser, sedan ohm mäta alla givare i varje hjulhus och se att du har motstånd. Om inte så är givaren trasig. Jag skulle börja i den änden iallafall.. |
|
| Givarna är nog bästa gissningen ja. På min gamla e30 325 kunde man dra ur abs säkringen, då slutade systemet att fungera. Men har du kollat det så gå vidare med givarna du. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.