|
|
|
|---|---|
|
Hej jag går nu i tankarna att köpa en bmw 540 som det är lite arbete med att få i ordning pga av att förra ägaren fick sladd in i ett räcke så att det knycklade höger sida lite grand.Det jag funderar över är om den kan ha blivit ramsned av den smällen.Det gick iaf över 100kmh när han for in i räcket och det slog sönder båda fälgarna på höger sida. jag har inte provkört den ännu men han säger iaf att den dra åt höger men annars så ska det inte vara någonting.Så jag funderar om det bara kan vara nåt stag i framvagnen som fått sig en smäll eller om det kan vara värre. Vad tror ni ?? finns det något sätt man tydligt kan se om den är ramsned `?? Jag ska självkart provköra den och kolla under bilen och se hur det ser ut i framvagnen är det nått annat jag borde tänka på ? Mvh Krille | |
| Kryssmät bilen under och jämför gärna mot referenser från en rak bil. | |
|
Fyra hjulspår vid körning rakt fram är inget bra tecken... Skämt åsido, en kryssmätning som stooges säger en hel del. Använd symmetriska punkter i hjulupphängningen HF - VB och HB - VF. |
|
| okej ja jag får ta och provköra den och känna hur det känns.Det jag är orolig för är om den är så sned så att bilprovningen slår ner på det men det kanske krävs att den är ganska sned för att dom ska anmärka.Men det beror väl som sagt på vad som är skevt | |
|
Eller så kör man till Motormännen och ber att dom kryssmäter bilen. ___ //Ulf |
|
Roffa1 |
Eller så köper man en hel bil som ej förorsakar en huvudbry i det oändliga;-) |
| Det är ju ingen garanti att man slipper huvudbry, ens om man köper en ny bil, eller hur Roffa? | |
Roffa1 |
Förhoppningsvis så är den väl ej ramsned. Jag skulle aldrig köpa en ramsned bil med allt vad det innebär för att återställa den i ursprungsskick. Ska man tex dra den rakt i en riktbänk så handlar det om mkt stora pengar. Dessutom kan ju bilen vara trafikfarlig i sitt nuvarande skick. |
|
Sladda in i ett räcke i 100 km/h så att fälgarna spricker? Och du frågar om den kan vara ramsned? Mannen, det kan inte vara så att den INTE är ramnsed. Skämt åsido (det var inte menat som drygt); bilen LÄR vara ramsne. Alexander |
|
|
Står inte att fälgarna sprack någonstans. Fälgarna kan vara förstörda på många sätt och kan få en hel del stryk innan karosseriet ger vika. Bärarmsbussningar och subframebussningarna tar upp en del energi. Nästan värre om tröskeln, dörrstolpen eller andra odämpade delar sopar i. Risken är stor att den är sned, men inte säkert. Har man inga indata kan man inte säga något om hur det gick. |
|
Roffa1 |
Min erfarenhet säger mig att det är lättast att få en bil ramsned om smällen tar snett framifrån eller snett bakifrån. Hade under 90 talet en Volvo 740 som jag krockade med i 55km/h, bilen gick till skrot då den vart ramsned av den lilla smällen. Reparationen med att återställa den skulle kostat närmre 65.000:- Det syntes knappt att bilen var krockad. |
| Ja, det går mycket kraft rakt genom ena rambenet vid krock med halva fronten. Ännu värre förr innan deformationszonerna på balkarna kom. Och då var det värre för de som satt i med. | |
|
Det verkar ha varit en ganska bra smäll ändå? "Det gick iaf över 100kmh när han for in i räcket och det slog sönder båda fälgarna på höger sida." Men det kan ju även ha varit så att det är mest "slipskador" och att bilen "sögs" fast så att fälgarna blev helt demolerade... Tycker som Programmer att kryssmätning är en mycket bra idé: M Plustest | Från 2.595:- | Medlemspris från 2.195:- Rekommenderas vid köp eller försäljning av begagnad bil. Genomgång av bilens kondition samt chassikontroll, lackkontroll och utökad felkodsläsning. |
|
| Länk | |
|
Undvik bilen, har sett bilar som är lite märkta i sidan men dörrar, huv och bagageluckor inte är raka för 5öre i passformen. Min Volvo 360GLT var ramsned fast allt såg helt perfekt ut, lyckades dock räta ut snedheten mot en trottoar... till kostnad av en fälg, dock lite sned golv än. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.