|
|
|
|---|---|
|
Äger en 320i -00 med automatlåda... ibland vid stillastående position börjar det lukta bränd fjärt, typ äggmök... svårt att beskriva. Dåligt luktar det iaf! Är det någon som har en susning om vad det kan vara? misstänker något med bränd växellådsoljan... | |
|
När gjordes senaste växellåds oljebytet? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
ingen aning... får nog kolla det i papperna ikväll. kan nog vara 3 år eller mer om jag får gissa! Jag har precis köpt bilen, bensinpumpen är väl på väg att ge upp också misstänker jag. |
|
|
Ok. För automat lådorna ska oljan bytas med jämna mellan rum. Tänkte på om det osar apa för den dels är för gammal/bränd och kanske även nivån inte är 100% i din låda. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Den växlar som den ska annars eller? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
Roffa1 |
De odörer du hänvisar till får mig närmast att tänka på illaluktande bakterier i Ac anläggningen eller att du känner lukten från katalysatorn. (luktar ruttna ägg) |
| Testa stäng av AC'n / ventilationen. Slutar det lukta får du lämna in det för bakteriedödning Roffa1 säger. I fortsättning bör du låta AC'n stå på sommar som vinter. | |
|
Som Roffa skrev: Har du bytt microfiltret? Kanske är helt igen begat det med. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Tror inte det är ac´n... Borde kolla oljenivån på automatlådan. hur gör jag det? Tycker den växlar lite ryckigt nu på senare tid. Ska nog ta en titt på undersidan av bilen för att kolla om det läcker. ruttna ägg påminner doften ganska mycket om! hur kommer det sig att katalysatorn kan lukta så? Tack för alla svar (: |
|
| Där finns en olje nivå plugg för olje på och av fyllning/tappning. Eftersom du har automat bör du även ha en olje sticka till lådan. Den brukar vara gul färgad och motor Stickan är röd. | |
| hittar ingen oljesticka, i motorutrymmet, för växellådan... | |
Roffa1 |
Om du lossar påfyllningspluggen till vxl, så ska oljenivån ligga i linje med hålet, sticker du in fingret så ska du känna oljan precis nedanför kanten av hålet. (bilen bör då stå plant) |
|
Oljenivå på automat ska kontrolleras med motorn på. Länk Öppnar man påfyllningspluggen med motorn avstängd kommer det spruta ut stora mängder olja. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.