AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
10.711

E61. Installera slutsteg i E61 med Std-stereo.

Hej!

Jag undrar hur man gör för att koppla in ett slutsteg i en E61 med std-stereo, dvs jag har inget orginalslutsteg monterat. Har läst lite på forumet men jag har inte blivit riktigt klok på hur man gör på enklast vis.
Det kanske är någon som kan dela med sig av en länk med ev lite bilder från en lyckad installation? Finns det något slutsteg som är plug n'play? Och hur fungerar detta i sånna fall?

Tack på förhand
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Till vår e90 köpte jag ett Alpine-paket av BMW. Det motsvarar i stort original till HiFi-paket.

Det paketet är mer eller mindre plug and play, men eftersom det är kabeldragning och högtalarbyte med borttagning av dörrsidor så tar det ett antal timmar att montera det.

Jag förutsätter att det finns till E60 också, även om jag inte har checkat det.

Ljudet är många klasser bättre men inte riktigt lika bra som i vår E60 med original HiFi. Mest beroende på att baksystemet lämnas orört.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Hej Jimmie,

Jag kopplade in mitt slutsteg för ett par veckor sen, tillsammans med en baslåda, och det blev lyckat. Dock behöver man byta övriga högtalare också då de lätt slår igenom vid högre volym.

Men du kanske inte tänkt baslåda utan koppla steget till de vanliga högtalarna? Då blir du ännu mer tvungen att byta högtalare. Köp bra grejer.

Jag kopplade på kablarna under stolarna fram, du har fullrange signal där, men hatthyllehögtalarna (vet inte var de sitter på e61) är frekvensdelade vid ca 100 Hz verkar det som. Jag använder en billig hög-låg omvandlare till slutsteget.

Man får plocka ut stolarna eller iaf lyfta dem. Var försiktig med inredningen. Kanske någon vet om man kan hitta signalen under instrumentbrädan? Det är samma signal till framhögtalarna tror jag.

En hel del kabeldragning här också.
Tack för svaret!
Kidneyfailure: Hur tar du signalen från högtalarna under stolarna (löder du på den nya kabeln)? Jag har inte öppnat och kollat hur det ser ut. Vad använder du för kabel?
Slutsteget som du använt är det ett lågnivåsteg eller? Och signalen som du får under stolarna är högnivå? Vart tar du remoten till slutsteget?
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Ja, jag lödde på kablarna till basarna. Den grövsta högtalarkabeln jag hittade. Väldigt korta kablar till basarna men det gick.

Ja, lågnivåsteg med omvandlare från Biltema eller något liknande. Signalen är högnivå.

Remoten hittade jag i säkringscentralen vid batteriet. Mätte mig fram till en säkringsplats som var tom och som blev spänningssatt när tändningen vreds på. Satte i en kabel med flatstift som passar direkt i. Så om jag står med bilen avstängd och lyssnar på musik stängs steget av. Jag vill ha det så då jag har tänkt mig ett steg till för mellanregister/diskant som får remote vid radioläget. Behöver inte ha bassteget på när bilen inte laddar. Drog ur batteriet när jag installerade. Bilen blev tokig.

Problemet med allt detta är att basarna går på framsystemet och baksystemet får man bara ut en frekvensdelad signal ur. Men man kanske kan lösa det med ett litet steg till hatthyllan också.

Nu har jag originalhögtalarna i så jag har justerat ner basen och höjt gain på steget istället. Och jag frekvensdelar ganska högt så jag slipper basmummel när jag lyssnar på nyheter. Det är ingen superanläggning men billig och mycket bättre än original som skorrar rejält.

Så nu återstår att byta ut högtalarna mot nyinköpta samt montera i bilpc:n.
Na
199
Natas
E61 530 - 06
Hej! Lånar tråden lite. Ska kolla på en e61 med std-stereopaket. Vad tror ni det kostar ungefär att sätta dit 8" basar istället för de 6" std orginal under stolarna fram och slutsteg som driver dom så att det blir som hifi 676 paketet ungefär. Alltså delar + jobb?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.