AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.336

Köpa M6 i Italien (Premium select)

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är det vettigt eller bara dumsnålt att köpa en premium select M6:a i Italien?

Man ska kunna få hem en körklar med rimliga mil (4000-5000) för runt 350' räknar jag med.

Å andra sidan kan man köpa en sv-såld eller tyskimport i Sverige för runt 400-450.

Vet att BMW som importerats från typ Polen, Lettland, Italien, USA mm ofta värderas lite lägre. Så frågan är om man står med en svårsåld bil en dag?
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag undviker Italienimporterade bilar av den anledning att det finns så många oseriösa handlare som tagit hem bilar därifrån samt att de flesta italienarna har en annan syn på skötsel. Däremot inte sagt att det inte finns ett eller annat exemplar som kan vara riktigt fint.

En bil som kommer från Polen eller Lettland har oftast varit rejält smälld eller haft något annat problem. Det senaste modet i Polen nu är att köpa sig sin bil billigt i England och konvertera den till en vänsterstyrd. Dessa bilar brukar oftast reggas i Holland ett kort tag för att sopa undan spåren efter England.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag är inte så orolig för att få med mig en dålig bil hem.

Det som oroar mig mer är att bilen kommer att värderas lågt enbart pga ursprungslandet. Frågan är i så fall hur mycket lägre än tex en tyskimport.

Hjälper det upp om man köpt den på BMW och det är en premium select?
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Jag lade precis ut annons på min m5 touring som jag själv var nere och köpte i Italien. Det finns mycket skrot där, som alla andra ställe, så man får planera resan väl. Hittade en handlare jag köpte min bil av som var mycket hjälpsam, han hade bytt in den av första ägaren så jag kände mig trygg med köpet. Nu ska man bara förmedla denna känsla vidare till nästa ägare. Inte så lätt med en "italienimporterad" bil, det klingar dåligt i folkmun.
Man får nog räkna med att den kostar mindre än en svensksåld bil. Men sålänge bilen är bra (okrockad, original och välskött, för italienare kan också ta hand om bilar) så tycker man inte att den ska vara så svårsåld sen när den ska säljas. Men man vet aldrig. En M6 är väl aldrig riktigt "het" på begagnatmarknaden oavsett var den kommer ifrån:)
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Min E46 M3'a 04 som jag tog hem från Italien, fick jag rätt pengar för.. värderades inte annorlunda än en annan bil. Historiken och bilen var klanderfri...

Priserna är mkt förmånliga där, och skulle jag vara spekulant på prestandabil är det absolut Italien som lockar mig mest igen.. men man får ha koll på dem där nere, de kan vara lite bluffiga.. gäller att forska ordentligt och stå på sig om de försöker luras

/T
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Spelar ingen roll om det är Tysk eller Italienare.Min 335d är premium selection från Italien. M6 däremot är iskall på bil. Köp en M3 istället. En sån hittar du för 40k€.
//Marin
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack för all bra synpunkter!

Börjar inse att M6:or och liknande bilar inte verkar helt lättsålda.
Så jag börjar mer tveka på modellen som sådan än vad jag gör om Italien.

Snabb sökte lite på nya M3:an som alternativ. Börjar visst komma ner i pris men vill man ha DKG lådan (som jag antar att man bör) så är de inte speciellt billiga nere i Europa heller.

För M6 verkar det vara större prisskillnad mellan Sverige och Europa än vad det är för M3 DKG.

Har inte haft nöjet att prova någon av modellerna ännu. Tänkte försöka provköra en M6:a till helgen.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

M6:an är ju onekligen en speciell bil men verkar lite trögsålda alternativt så annonseras de med för högt pris i Sverige...M3:an har en betydligt större målgrupp och intresset på beg marknaden för dessa kommer bara att öka när priserna tickar nedåt.

___
//Ulf
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
BjörnB;
Jag tror också att priserna på både M6 och M5 kommer fortsätta rasa. Det finns ett stort antal bilar ute på marknaden som mer eller mindre är iskalla. Bättre att vänta till rätt bil med det pris du skulle kunna tänka dig dyker upp. M3orna kommer stå sig bättre värdemässigt och tycker personligen det är ett bättre alternativ. DKG-låda är att föredra.

Men ta du dig en provtur i M6an, du kommer garanterat gilla bilen:)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Provkör M6 och jag tror du kommer köpa den! Otroligt skön att köra även lite längre stäckor och med en fantastisk motor. Det tar ett tag att vänja sej vid smg får du vara beredd på.

Jag hade M3 e46 när jag råkade prova en m6. Kände direkt ett "tvång" att byta...

Oavsett varm el kall på marknaden så tycker jag den är otroligt prisvärd med dagens priser om man ser till hur mycket bil du får för pengarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.