|
|
|
|---|---|
| Har köpt en e61 523i touring- 07 för en och en halv månad sen och motorlampan har redan lyst två gånger, första gången var det en tändspole som var felet och senast var det högtryckspumpen som strulade, den har varit inne på verkstad innan min ägo för motorlampan också.Är det nån som har erfarenhet av samma sak? | |
| Hej, jag har exakt samma problem. Jag har dock märkt en effektnedsättning på motorn. Den har varit inne på verkstad 3 ggr på ett halvår. Jag har haft den i snart 8 månader. De har omprogrammerat den, bytt styrboxen, bytt alla spridare samt tändspolar och tändstift. I morgon ska jag träffa bmws försäljningschef för ett eventuellt återköp/byte. Du får gärna informera mig om hur det går för dig. | |
|
Jag fick byta tändspole och injektor på en cylinder i vintras. Ganska dyrt men hittills enda felet på E61:an som jag haft i snart ett år. |
|
|
Har också en motorlampa som tänds ibland på 523:an, när de kollat upp den med datorn har den visat misständning på 5 cylindrar, men sen har den gått riktigt till förra veckan, då lampan tändes igen. Skulle vara bra att veta vad felet egentligen är. BMW CS #5206 |
|
|
Ett känt problem. Googla och ni har att läsa hela dagen... Trist att BMW fortfarande inte fått ordning på detta; det är ju 4 år sedan det först uppstod i och med införandet av de nya motorerna. Maran1 - du får gärna referera till mitt fall; BMW SE känner väl till detta... ---- BMW CS #6212 |
|
| Hur kan jag referera till det? | |
|
Grundproblemet är att spridarna beckar igen pga den skiktade driften (magergång) vid lugn körning, lösningen är att trampa gasen i botten ofta... då avbryts spridarnas skiktade drift (magergång). Flera har fått problem: Länk Länk Mvh |
|
|
SUCK........idag tändes motorlampan för tredje gången på tre veckor. Jag måste ha fått ett rejält måndags exemplar. |
|
| Bmw byter in min bil... säga vad man vill, men bättre servisminded verksamhet har jag inte mött... | |
|
Jättebra! Skönt att det löser sig och lycka till i bilkonfiguratorn. Alltid ett kul tidsfördriv... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Min bil är ryckfri eller ett litet ryck var 10-20:e mil. Tyvärr har förbrukningen ökat ca 10 % just nu men å andra sidan försvinner ryckningarna. Inte första gången förbrukningen varierar kanske pga igentäppt katalysator? För ca ett år sedan var bilen inne för en sk avsvavlig av NOX kat. En åtgärd som görs från BMW diagnosprogram och därefter 10 mil landsvägskörning. Nu har motorn fungerat ca 1500 mil........ efter mängder av motorrelaterade åtgärder, bl a de som nämns i denna tråd. |
|
| Fan vad alla verkar ha problem med bmw. Visst, det är något specielllt att köra bayerskt, men borde de inte se över sina motorer....? | |
|
Ja, N53:an kommer inte gå till historien som BMWs mest lyckade direkt... Min motors ryckningar är väldigt få och ganska så svaga gentemot hur det var tidigare; men så kör jag en "hybrid" numera eftersom de monterade in en utbytesmotor i december (av en helt annan anledning); En F1x-motor med E6x elektronik. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Maran 1! Har du lust att ta kontakt med mig tror du, skulle vilja fråga dig lite mer om ditt möte med försäljningschefen. Du når mig på mail....mu.sagstrom@telia.com eller 070-5191667 dagtid. |
|
|
Hej, Här är ytterligare en BMW 523i -07 som nu vid några tillfällen vid uppstart gått ojämnt på tomgång. Idag så började även motorlampan lysa, har ännu inte tagit den till BMW. Den har inga problem med att starta utan det är bara gången som inte är ok. När man kör den så känns det som att någon eller några cylindrar kommer och går. Hur har det gått för er andra som haft liknande problem, funkar Good Will alt. motorförsäkring? Bilen har rullat strax över 8.000mil. Har ingen direkt lust att bli bortdribblad på BMW med en massa utlägg om de haft kända problem med delar som styr just bränsle/tändning. Mycket tacksam för kommentarer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.