|
|
|
|---|---|
|
Motorn i min bil (e90-06) är ganska skitigt. har letat runt bland biltvätt och märkte att flera ställen inte vågar lämna garantier på motortvätt. Hur ska man göra, är det någon som har tvättat nyare motorer med så mycket elektronik? | |
|
Har blåst rent M54:an i.a.f. några gånger med högtryck. Om man är lite försiktig och undviker att sikta rakt mot täckkåpan över tändspolarna (Lätt att få i vatten i tändstiftsbrunnarna annars) och baksidan av strålkastarinsatserna så brukar det gå bra. Vet inte hur känsliga N-motorerna är. |
|
|
Jag tror inte det är så stor skillnad mellan din och min motor ur motortvätt syfte Anders. Jag kanske ska våga och tvätta, för den måste ju gå att tvätta. Lät bara lite konstigt att en rekondfirma Länk tar 850:- för motortvätt och ger inte garanti. |
|
| Dom vill väl svära sig fria från eventuella dyra missöden. Att spraya på avfettning och sedan skölja med varmvatten med lågt tryck är en variant om man vill undvika högtryck. | |
|
Är motorutrymmet mest dammigt går det fint att duscha på lite starkare alkalisk avfettning (t.ex. HD Grön eller Meguiar's All Purpose Cleaner), låta verka en stund, gå över med en rund pensel och sedan spola av försiktigt med högtryck. Så har jag gjort de senaste åren utan några som helst problem. När jag spolar med högtryckstvätten drar jag snabbt fram och tillbaka över motorutrymmet, jag står alltså inte och blåser på för fullt på ett och samma ställe. /Masten |
|
|
Jag håller helt med Mastens beskrivning, det är så man utför en motortvätt. Iom att man löser upp smutsen och gnuggar lös den med penseln behövs inte mycket för att spola bort den. De flesta brukar avråda från högtryck i motorutrymmet men om man bara använder den på rätt sätt som Masten beskriver är det mycket bättre än tex rinnande vatten. Använder man högtrycken på avstånd och med snabba svepande rörelser tillför man inte så mycket vatten och man blåser snarare bort smutsen än spolar bort den. Med den här tekniken och lite sunt förnuft har du snart ett fint motorutrymme och sparar dessutom 850kr :-) Lycka till! |
|
|
Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Tack för alla svar. Jo Micke , jag har sett GDS:en för motortvätt, jag brukade faktiskt tvätta min e36 själv alltid, utan problem. Det är de lite nyare bilar som har massor med elektronik som verkar skrämmande. |
|
|
Jag vet av en som gjorde en motortvätt på en Passat av nyare modell med högtryckstvätt...notan slutade på 8' för honom om jag inte minns fel pga att en del tändspolar "dog" i tvätten :/ Märk väl att killen som utförde tvätten är en ytterst pedantisk man och duktig på detta. Så helt riskfritt är det inte, bättre(läs säkrare) med lämplig borste, lite avfettning och trasor.. iaf på nyare bilar anser jag. OBS! Jag tvättar mina motorer med vattentryck och förnuft och det har hitintills gått bra, men det har jag bara gjort i ca 30 år nu ;) Mvh Janne. |
|
|
Ang motortvätten på Passaten skrivet ovan så sitter tändspolarna i princip oskyddade om det är en TSI/FSI eller vad de nu heter = MÅSTE blåsas torrt med tryckluft innan man startar om man vill vara 99% säker att undvika problem. Jag kan iaf som fd rekondare med 1000+ motortvättar på mitt samvete säga att sunt förnuft är viktigt vid motortvätt, men många tycker jag målar upp en onödigt "riskfylld" bild av motortvättar. Ta det bara lugnt och tänk på vad du gör, och ha inte för högt tyck. Och använd ej trädgårdsslangen utan en högtryck med fin och bred "dimma". Låt avfettningen lösa upp skiten och spola sedan av bara. |
|
| Har gjort motortvätt på min 120d med högtryck enligt beskrivningen utan problem. När jag däremot skulle göra samma sak på min fars Skoda Octavia (med FSI-motor) gick det trots att jag var försiktig inte lika bra. 3 av 4 tändspolar pajade och som en följd av detta samtliga katalysatorer. Dyr historia - försäkringen tog kostnaden som landade på över 20'. | |
|
Hej Jag motortvättar alltid mina bilar, först sprutar jag avfettning överallt sedan drar jag av med högtryck men jag är noga med att hålla ett gott avstånd samt att inte spruta längre tid än en tiondelssekund på ett och samma ställe. Avfettningen löser ju smutsen... Det har aldrig varit något problem för mig i alla fall. Och motorn ser ut som ny = fräscht! |
|
| risken att få in vatten i tändstiftsbrunnarna på t.e.x M54 måste vara oerhört liten. De sitter med tajt gummitätning ner i hålen, kablarna har oringar och täckkåpan sitter över alltihopa. All elektronik ligger i tryggt förvar i den tätade "e-boxen" som sitter under höger kupefilter. Alla elkontakter verkar tajta och ha långt överlapp, även o-ringar på vissa (alla?). Det enda som är synd att hälla vatten i är generatorn som är öppen och oskyddad, strålkastarna och ev. högspänningskablarna till xenonljuset och så är det ju synd att blåsa smutsvatten på drivremmarna så att grus etc åker med remmarna runt. Annars ser jag inga som helst problem att vräka på med vatten i överflöd (onödigt). Efter tvätt tycker jag att man ska ta en runda med lite accelerationer på låga växlar för att få upp rejäl värme i motorrummet=torr motor, samt gå över resterande områden som inte blir varma med en trasa och torka av. | |
|
Tänk på att motorn generator m.m inne motorrummet är konstruerade för att tåla fukt kyla m.m så tvättar man förnuftigt är det ingen fara. Min förra båt hade halva motorrummet vattenfyllt i ett dygn då en frostplugg på motorblocket hade flugit ur, generator o en massa grejer låg under vatten men det funkade sedan ändå... Däremot gick inte båten som den skulle så länge vattnet fanns i motorrummet.. |
|
|
Brukar köra vatten+medel+trasa & avslutar med att torka "torrt" med indu.papper (De som finns på bensinstationer). Vad gäller elektronik (spec. kopplingarna/elsystemen till hel-halv-sido ljusen/visarna) så virrar jag in dem i papper ir dyl. Har aldrig kört högtryck. (BmW E39 - 523ia) |
|
|
Avfettning och rejäl tvätt med högtryck (inte försiktigt någonstans men möjligen lite mindre "våldsamt" på känsliga punkter...). Så har jag gjort i drygt 30 år och hittills aldrig haft ett enda problem med detta... (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Bra där Ulf530! ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.