AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.660

Hur få ut garanti på batteri på BMW

Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Caravelle TDI 4-motion -06
VW Polo -04

BMWCS #6947
Har ett batteri i E38:an som inte tar laddning (CTEK) och är så klent att det inte kan starta bilen. Batteriet är 11 månader gammalt och köpt på BMW. BMW utlovar 2 års garanti, men för att kunna ge den så vill de ha in både bil och batteri och ha 1500 kronor för att reda ut om det är ett reklamationsärende eller inte. Mig veterligen så lär de läsa av felkoder samt kolla att generatorn laddar och det tar max 10 minuter.

Det känns omotiverat att ta betalt för att kunna reda ut om garantin kan användas... Vad rekommenderar forumet?

Mvh,

Per-Magnus
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
De kan väl inte ta betalt OM det visar sig vara ett reklamationsärende. Om det inte är det så lär du få betala för "felsökningen".
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Polo -04

BMWCS #6947
Det har du helt rätt i, men heaven knows vad de kan hävda för "skumma" fel på bilen som gör att batteriet är kasst? I sådana fall är det bättre att köpa ett nytt batteri själv och be min egen mek att läsa av felkoderna gratis...

Mvh,

Per-Magnus
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag ser ingen anledning till att ge din snart 11 år gamla bil till just BMW, om du inte lider av att du har för tung högerficka möjligen. Jag tvivlar på att batteriet är dåligt till den grad att du får det reklamerat. Om batteriet är dåligt beror det på något annat vilket blir dyrt att laga på BMW. Behöver batteriet bara chockladdas eller liknande så kan du lika bra göra det hos din billigare meck.

Ge den till "din meck" som du litar på.

Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Polo -04

BMWCS #6947
Det lutar dithän, de tar ju 2000 i timman för att skruva 7-serie, mindre för 5-serie även om det är samma meck...

Mvh,

Per-Magnus
ri
699
riku
740iA -97
Hur mycket trycker C-tek laddaren i, det kan vara så att om batteriet blivit väldigt urladdat så behöver den en kraftig laddare för att sparka igång det igen.
Mina båt batterier t.e.x behöver jag starta om laddaren flera gånger för den indikerar kortsluten cell när laddningen ligger runt 10V.
Har en black&decker laddare som ger 10amp.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har inget svar på din fråga men jag skulle lämna bilen till din meck s a s.

"Roligt" är det iaf att BMW lyckats med konstsytcket att ta olika betalt för samma persons jobb med samma sak för olika modellserier. Det är så att man storknar.....

Niklas

Fransosen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Köpte du batteriet löst och monterade det själv så ska dom väl inte ha in hela bilen.
Ungefär som att reklamera en sadel och skicka med hela hästen ju :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Polo -04

BMWCS #6947
Believe it or not, jag fick ut ett batteri på garantin. Jag förklarade vad jag tyckte om deras policy, bad att de inte skulle kolla batteriet utan jag ämnade hämta bilen själv. Men fick ett sms att bilen var klar en dag senare.

Mvh,

Per-Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.