|
|
|
|---|---|
|
BMW säljer som de flesta vet som aldrig förr. Återförsäljarna lär därför få fundera över att bygga ut sina lokaler när man betänker de nya modeller vilka saknar föregångare (ibland endast till namnet) som är på väg. Förteckningen skulle kunna se ut så här: 1-serie sedan, 1-serie GT(5-dörrars halvkombi), 1-serie kombi (baserad på 1-serie sedan). M1 sedan M1 GT 2-serie Coupé 2-dr (efterföljare till dagens 1-serie Coupé), 2-serie Coupé 4-dr, 2-serie Cabrio (efterföljare till dagens 1-serie-Cabrio), M2 Coupé 2-dr M2 Coupé 4-dr M2-Cabrio X-2 ("SUV Coupé" motsvarande X6) X-2 M 3-serie GT (5-dörrars halvkombi) M3 GT 4-serie Coupé, 4-serie Cabrio (efterföljare till dagens 3-serie Coupé och Cabrio) 4-serie Coupé 4-dr (motsvarande 6-serie Grand Coupé) M4 Coupé (efterföljare till dagens M3 Coupé) M4 Cabrio (efterföljare till dagens M3 Cabrio) M4 Coupé 4-dr X4 (motsvarande X6) X4 M Z2 (liten 4-cyl roadster) Om denna planering genomförs kommer till exempel en kommande M3 endast vara en 4-dörrarsbil eller 5-dörrars GT halvkombi. Övriga ur 5, 6 och 7-serie kommer givetvis att finnas kvar liksom Z4, X1, X3, X5 och X6. Till detta kommer "i-modellerna" samt flera nya mini-modeller! När det gäller bottenplattor/drivlinor rör det sig om betydligt färre för vilka det givetvis blir mycket bättre ekonomi när man uppnår större volymer. BMW-handlarna lär som sagt behöva väldigt stora utställningslokaler för att visa upp allt detta. Har ni några tänkbara favoriter bland dessa kommande modeller? | |
|
Har BMW officiellt deklarerat att samtliga av dessa modeller ska produceras? Lite märkligt att man ska ha 1-, 2-, 3-, 4-, 5-, 6- och 7-serie. Varför inte isf: 1-, 2-, 3-, 4-, 5-, 6- och 7-serie X1-, X2-, X3-, X4-, X5-, X6- och X7-serie Z1-, Z2-, Z3-, Z4-, Z5-, Z6- och Z7-serie M1, M2, M3, M4, M5, M6 och M7-serie Alla ska finnas i coupé, cabrio, 3-d, 4-d, och GT. Tillåt mig tvivla. |
|
|
Som jag skrev är detta en tänkbar fördelning av modeller och namn. Det mesta av det kommer säkert, men man ska givetvis inte se det som något officiellt! Många marknadsanalyser ligger bakom alla beslut och BMW säger inte mycket i förväg ifall man behöver ändra sig. Konkurrenterna behöver ju inte få reda på för mycket heller, men det mesta är inte svårt att list ut. Jag tyckte det var kul att se vilka modeller tycker att man "saknar" i dagens utbud. Att introducera 2-serie, 4-serie är en gammal idé, men nu har det blivit ännu trängre med alla modeller så sannolikheten ökar att detta blir verklighet. |
|
| Ja, men tänkbart modellprogram enligt vem??? Dig med lite singelmalt i en Fredag kväll eller någon från BMWs organisation som antytt ovanstående? | |
|
BMWs produktplanering ligger som tur är långt ovanför alkoholnivån. BMWs uttalanden går ut på att man ska finnas i "alla segment" (ett i sig svårtolkat begrepp) enligt den strategi man påbörjat i 5-serien/6-serien. Vissa modeller som X4, 6-serie "Grand Coupé" osv har fått lite mer detaljerade uttalanden från BMW. I övrigt finns motorjournalistiska spekulationer, om än välmotiverade sådana, som ju inte på något sätt är officiellt kopplade till BMW. Min tanke var, som jag påpekade i början på tråden, att få respons på vad sortimentet från BMW saknade, inte göra mig till språkrör för BMWs marknadsavdelning. Jag tror frågan är relevant för de flesta med ett intresse för BMW. Den är dock så allmänt hållen att frågan källhänvisningar helt faller utanför ramen för en kommande diskussion. Att BMW får ett stakt breddat produktutbud baserat på världsledande drivlinor/bottenplattor står dock mycket klart. |
|
|
Ok, i ditt första inlägg framgår det inte huruvida modellutbudet är din egna uppfattning eller någon annans (BMWs)? Det var det jag undrade. Viss skillnad. Visst kan man ha ett enormt utbud enligt Audi och VW, men samtidigt konkurrerar man med sig själv också. Det måste vara lönsamt, och som bekant kostar det en slant att ta fram en modell. Speciellt när man ska erbjuda så många motoralternativ som BMW brukar erbjuda. Jag har redan idag svårt att se att man erbjuder såväl X1 som X3, X5 och X6. Borde räcka med X1/X5-plattformarna, tycker man. Jag menar att vill man väl ha en X2 men den inte finns så väljer man antingen en X1 eller en X3. |
|
|
Jag (och förhoppningsvis de allra flesta av läsarna) är klara över att "skulle kunna se ut så här" på en tråd i Autopower inte är någon officiell programförklaring av världskoncernen BMW. Tråkigt om det blev missförstånd och ställdes i relation till ett möjligt berusningstillstånd. BMW tillverkar och säljer bilar över hela världen. Brasilien är tex en ny möjligt tillverkningsort. Olika marknader har olika betoning på vissa modelltyper. Kombi är av någon outgrundlig anledning svårsålda i Nordamerika (här ska bilen gärna ha ett "SUV-liknande utseende"), men väldigt populära i vårt land. Öppna bilar säljs knappast alls i vissa klimat. Stora bilar väldigt lite på vissa markander. Det kostar enorma pengar att utveckla drivlinor och bottenplattor så för att få ekonomi i det hela måste man ha stor variation på samma tema, dvs drivlina/bottenplatta. På en liten marknad, som den svenska, kan det bli lite förvirrande med ett så stort modellutbud som det vi nu ser växa fram. Återförsäljarna kan knappast förväntas ha ens alla karossvarianter hemma, för att inte tala om alla motoralternativ. Valfrihet är ofta en styrka, men ska nog ses i ett globalt perspektiv. Åter vill jag bara ta upp min ursprungstanke att det vore intressant att höra hur svenska BMW-intresserade ser på ett förtätat modellutbud. Ibland hör man de som säger att "bara X6an inte vore så stor och tung skulle jag vilja ha en", eller "varför finns inte 1-serien som sedan" (man testade faktikt en prototyp i Arjeplog för flera år sedan baserad på nuvarande 1-serie). Hela det kommande modellutbudet passar troligen inte in på sverige, men delar därav kan säkert bli väldigt intressant. Jag uppfattar att de flesta som kör BMW är märkestrogna och önskar sig BMW-känslan i behåll i en lite annan biltyp, tex xDrive i kommande M5/M6. |
|
|
Vill egentligen inte säga "det var bättre förr" men jag tror som du 332 att BMW kommer att ha fler och fler modeller som s a s inkräktar på sig själva. Det som gjorde att jag föll för BMW, först när jag var liten parvel på 5 år som "körde" en 1600-nåt och senare som ynglig var att det var en udda bil. Det fanns helt enkelt inte så många BMW på våra gator och det var lite av en uppståndelse när man såg en. När jag senare själv kunde köpa mig en egen BMW upptäckte jag bilen fördelar ur ett körperspektiv, och andra med för den delen, men numera har man (jag alltså) helt tappat intresset för kommande modeller är dett det går 15 BMW på dussinet. Iaf där jag bor. Bilarna är fortfarande bra men dom är knappast ovanliga. Och det är för mig viktigt, även om jag inte kan sätta ord på varför det är viktigt. Med kvantitet försvinner enligt mig en stor del av charmen. Det som fångade mitt intresse en gång i tiden var just att dom var ovanliga. Nu vänder man sig ytterst sällan om efter en BMW, om det inte är en äldre modell i synnerligen fint skick. BMW har slutat att vara en bil för entusiasten och tänker precis som VW eller FORD endast på volym. Och på tjäsntebilsförsäljningen. Detta kan vara sant endast för Sverige förstås då jag inte känner de andra marknaderna tillräckligt väl. Trist för det innebär att jag nog aldrig kommer att köpa mig en ny BMW. Det struntar nu iofs BMW hårt i men jag vill ha nåt annorlunda att färdas i, inte nåt som står i varje gatuhörn. Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.