AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.193

E36 cab: elmanövrerad eller manuell?

Är på väg att införskaffa en E36 cab. Fråga: Hur pålitlig är elcabben? Det rör sig trots allt om en bil med 12-15 år år på nacken. Är det bättre att satsa på manuell cab (iofs betydligt tråkigare...)?
Tacksam för tips och synpunkter!
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
På min 94a är det semi-automatisk - dvs vid stängning man får dra mer sista decimetern och kroka fast för hand. Den funkar fortfarande men visst är det inte nyskick på den men det är snarare tyget än mekaniken som är slitet.

Hade jag fått välja så hade jag haft helauto som kom något år senare.
Saknar också att jag inte har överrullsningsskyddet - hade varit säkert att ha det (om det nu funkar efter 12-15 år) men det är ju hyffsat manuellet med fjädrar så bara det får impuls att lösa ut så.

Kolla rost också - byter just nu ena framskärmen som vintern ätit hål på.

Hade också hellre haft en 328 än 325 - bättre vrid känns roliga i normala hastigheter.

Som bonus blir du bra på att stuva grejor då ju halva skuffen är suflett-förvaring ;-)

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Helt manuell finns väl inte? Det är väl en kompination. Tror det bara är främre delen som är manuell och resten el.
Min är helt el och har aldrig strulat.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Jodå, helt manuell finns - de har jag =))
Precis som Porsche 911 Speedster fäller man upp och ner taket manuellt,
"Mycket manligare" heter de visst ;)

Länk

En aning lättare borde väl bilen bli samt att man slipper alla problem som kan dyka upp med den andra varianten...

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Där ser man. Jag trodde också att det bara fanns halv eller helautomatisk. Är nog rätt ovanligt med helt manuell. Min gissning är dock att det är helt andra saker på bilen och bilens allmänna skick som avgör ditt köp snarare än om den har automatisk eller manuell cabb.. En tanke bara.

Ett litet tips. Det sitter resårband inuti cabben vilka troligen börjar bli gamla på de flesta e36or. När dessa är trötta så fastnar cabbluckan på själva cabbställningen då luckan ska fällas upp. Kolla efter märken på gavlarna av cabbluckan. Det är jäkligt dyrt att få dessa resårband bytta, men det finns ett fullagningstrix som funkar väldigt bra...
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Nyfiken på de manuella- hur öppnar resp spärrar/låser man luckan till sufflett-förvaringslådan ( den bakom baksätet/över skuffen)?

Har man någon knapp/något vered för att öppna luckan vid upp-/ner-cabbning?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Sitter som ett extra dörrhandtag till vänster i baksätet för att öppna den =)

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
3
Håkan Emilsson
328 i cab 1996
Hej Ni som har cab vet ni hur man nollställer cabben efter att den har använts manuellt med spaken för nöd stängning ?
Håkan

HE
3
Håkan Emilsson
328 i cab 1996
Hej jag har en cab E 36 men den förre ägaren har använt nödstängningen med spaken för frikopplin så jag vet inte hur man nollställer men det kanske någon vet så det vore jag tacksam för att få reda på.
Håkan

HE
Li
14
LinuxSde
BMW 440 GC xDrive -18, 320 ci cab -06.
El-cabben på min -95:a funkar perfekt mekaniskt efter 18000 mil.
Däremot går inte tyget / rutan ihop riktigt utan man får trycka ner suffletten för hand de sista 5 cm för att luckan ska kunna låsa. Troligen beror det på den gamla stela bakrutan.
Någon som vet var man får tag på en ny plastruta? Den sitter ju med dragkedja så det borde väl gå hyfsat lätt att byta.
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Li
14
LinuxSde
BMW 440 GC xDrive -18, 320 ci cab -06.
Tack Micke! Perfekt!
Nu gäller det bara att få tag på en ruta.
Tips?

/Lars
Hittade min på PowerBörsen.

///Micke
Min cabrio Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.