AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.023

Vibrerande bromsar vid inbromsning

rf
74
rfi99
525iA -01
Jag har sett flera ämnen om detta, men hittar ändå inte riktigt svar på min fråga...

Det hela gäller min 525iA -01 limousine.
Vid inbromsning från ca 90+ km/h så vibrerar det i ratten. Bromsarna tar bra tycker jag och besiktning likaså.
Sist jag gjorde service bad jag dem kontrollera vad det var och de menade på att skivorna bak är rostiga och att detta orsakade vibrationerna. Dock var bromsklossarna bra och de tyckte inte att jag behövde göra något åt problemet nu.

Men, kan det verkligen vera skivorna bak som orsakar vibrationer i ratten?
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Min erfrarenhet av det du beskriver är skeva bromsskivor fram vid inbromsning som framkallar skakningar i ratten oftast.

BMW M-POWER
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vibrationer i högre hastighet vid bromsning kan också vara glappa leder eller bussningar i bakre bärarmarna (framvagn).
Mycket vanligt på E34, mindre vanligt på E39.
rf
74
rfi99
525iA -01
Anders, Hur testar jag om det är glapp?
Kan jag lyfta bilen och kontrollera det?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lite lurigt att lyfta upp bilen. Helst ska den stå på hjulen på ex. vis en 4-pelarlyft. Då kan man bända lite vid bussningsändarna på länkarmarna med ett brytspett.
Då fenomenet är ganska ovanligt på E39 tycker jag du skall utesluta bromsskivorna först. Det bästa är om man kan låna en indikatorklocka med magnetfot. Avslöjar axialkast på 0.01mm noggrannhet. Dock bör man gänga i minst tre hjulbultar med distanser som klämmer fast skivan mot navet. Den lilla insexskruven är inte mycket om man vill mäta noggrannt. Kärvande glidpinnar i bromsoken kan också orsaka vibrationer.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Anders-72:

Menar du att skeva bromsskivor på E39:a är ovanligt?

BMW M-POWER
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, jag menar att vibrationer från glappa länkarmsbussningar är ovanligt. Därför är det bättre att först utesluta skivorna.
På E34 hade det varit annorlunda.
rf
74
rfi99
525iA -01
så, byta skivorna först... då är det lika bra att byta bromsbelägg också.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Det problemet härstammar redan från E28/E24. De så kallade övre bärarmarna som är lite krokiga till utseendet, blir lätt glappa,så lite att det inte märks på bilprovningen men gör att det slår i framvagnen likt skeva skivor. Otaliga är de som bytt broms skivor i onödan för just detta problem.
Står beskrivet om E24,E28,E34 i de flesta guider till nostalgi info. Samma typ av länkarmar sitter även på E39. Vibrationerna blir mer märkbara vid aktiv körning som då kan bli helt horibel. till att helt försvinna senare vid lugn körning.

Mvh Jonas Brinell.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Hade detta problem. Bad bilprovningen kolla extra men de hittade inga glapp i leder och rekommenderade istället att byta bromsskivor.
Bytte skivor och belägg men problemet bestod.
Sen bytte jag alla fyra lederna på vardera sida och nu är det inte en tillstymmelse till vibration längre.
Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
Kan vara lurigt att se om de är slitna..
Jag hade vibrationer vid bromsning i hög fartm det slog våldsamt i framvagnen om jag hastigt tryckte till på bromsen.
bilprovning sa inget/hittade inte, verkstad som hissade upp och bände med kofoten såg ingen.
När jag skulle lossa hjulmuttrar (höger fram) vid byte av däck så tog jag i med fälgkorset och då flyttade sig/glappade hela hjulupphängningen 10-15 mm bakåt.
Det var just länkarmsbussning som var tvärslut...men som sagt, svårt att se.

Pa
39
Pappseriet
540IA -02
740IA -99
540IA -94
Har bytt bakre länkarmar (casterstagen) flera gånger under de år jag haft E28, E32, E34 och E38. Och om bussningen har varit problemet, så har besiktningen inte hittade det. Däremot har de alltid hittat problem med länkarmen om det är kulleden som är glapp. Fram till den här sommaren trodde jag att bromsskivorna aldrig blev skeva på BMW, det var alltid bakre länkarmarna.

Nåväl, i sommar bytte jag bromsskivor fram 3 ggr! på en bmw 540 E39 -02, innan det blev bra. Och jag visste att bakre länkarmarna var OK, efter som de var bytta också. I samtliga fall var allting OK de första 100 milen. Sedan började det "skaka" vid inbromsning. Efter första bytet blev det bara för jävligt. Efter 2:a bytet, så bytte jag igen så fort det började bli dåligt igen. Vid 3:e bytet så bytte jag naven också Problemet började återkomma även då, men sedan försvann det....

Det finns ju de som argumenterar att bromsskivor aldrig blir skeva, det är bara en ojämn överföring av "bromsbeäläggsmaterial" till bromsskivan som gör att ytan blir ojämn. Exempelvis om man gör en kraftig inbromsning från motorvägsfart till stopp och fortsätter att hålla bromspedalen nertryckt. Materialet som bildas på bromsskivan är mycket hårt och har dessutom dålig värmeledning. Så det blir den "varmaste" punkten på bromsskivan i fortsättningen, vilket gör att det är just där det kommer att bildas ännu mer av detta eländiga material.
Jag tror faktiskt att det ligger en del i det här. När mitt problem tills slut försvann, så körde jag in bromsskivorna. Dvs. ett antal relativt hårda inbromsningar från sisådär 90 km/h utan att låta bilen stanna däremellan.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Hade samma vibrationer i ratten vid samma hastigheter på min 520i e39 2001 sedan och nya skivor fram löste det helt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Efter att ha spenderat ett antal timmar på att läsa om diverse olika bromsteorier, inbromsningsmetoder (brake bedding) så slipade jag av ytan på skivorna i samband med annat mek, med vanlig sandpapper i olika grader. Sedan åkte jag ut och följde den inbromsningmetod jag tyckte verkade mest logisk/rimlig/vettig. Inga vibrationer efter det och man ser tydligt att skivorna blev jämnt belastade/värmda under bromsprovet.

Jag körde bromsning 120 till 20 säkert 6-7 gånger, bromsade väldigt mjukt först och sista bromsen var nog nära ABS-inträde på torr asfalt. Körde fram och tillbaka mellan två rondeller på ett öde ställe, så behövde aldrig stanna. Rejält varmt blev det. Körde 4-5km i 90km/h och motorbromsade sedan in på ek parkeringsplats och stannade med handbromsen. Det strålade gott om värme om bromsarna och skivorna hade en fin jämn beläggning/färgning. Sedan åkte jag några mil fortfarande utan att röra bromsarna för att låta dom svalna. Har funkat skitbra sen dess!
rf
74
rfi99
525iA -01
Hur mycket slipade du?
Var det mycket jobb med det?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nej jag bara skrapade på ytan, inget avancerat. Kanske 240-papper på slutet.
Sen ska man inte förringa betydelsen av att ha frisk fram och bakvagn förstås!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.