AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.104

Märkligt elfel elstol E34

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har elstolar med minne i min ena 540.

Så länge jag haft bilen (3 år) har förarstolens inställningsknappar fungerat tvärt om, alltså drar jag knappen framåt går stolen bakot. Det gäller alla motorer på förarstolen. Trycker jag på ett minne så fungerar däremot allt som det ska ett tag efteråt. För att nästa gång jag startar va samma sak som innan?

Någon elkunnig som har en ide hur detta kan komma sig?
Hade isär styrboxen men insåg rätt snabbt att jag inte fattar ett skit. Det fanns inga synbara defekter eller dåliga lödningar iallafall.

Passagerarstolen fungerar som den ska.
Ra
21
Ragnarök
BMW 530i Touring 1994
Jag har exakt samma symtom på min förarstol, allt går baklänges, passagerarstolen går rätt. Lårstödet på förarstolen har också lagt av, någon som vet var jag skall börja felsöka?

Har en 530iT -94 med sportstolar.
ri
699
riku
740iA -97
Det är inte någon som varit o miklat med kablarna av någon anledning och förväxlat +och - ?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Lårstödet på passagerarstolen va trasig på min, det va en oxiderad knapp som va felet.

Att någon skulle vänt på plus och minus känns föga troligt då allt sitter i kontaktstycken. Dessutom fungerar det ju som det ska efter att jag tryckt på ett minne.

Jag är väl egentligen rätt säker på att det är något i styrboxen, det är ju bara frågan vad?
ri
699
riku
740iA -97
Ah missade att det funkar med minnet.
Ra
21
Ragnarök
BMW 530i Touring 1994
Hur fixade du knappen, gjorde rent?
Tror inte heller på kontaktstycken, min funkar också rätt ibland när man petat på minnesknapparna...
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Inne i knappen ligger två bryggor och två fjäderbelastade kulor, va väldigt försiktig när du tar isär knappen. Annars flyger allt iväg :) Min hade oxiderat på en av bryggorna, det va bara att skrapa lite med en kniv så vart de kontakt igen.
Ra
21
Ragnarök
BMW 530i Touring 1994
Hur får jag loss knappen?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag lirkade med en liten mejsel har jag för mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.