|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Undrar om mankan köra på Etanol i min 525 E39 -04? Eller måste man göra någon slags konvertering? Och vart kan man få tag i en konvertering någonstans? Någon bra firma som gör sådant? För det är ju bra mycket billigare idag att köra på Etanol även om den drar mer. Vid 3:- skillnad så går det jämt upp. Men nu så är det ju nästan 5:- diff per liter vilket gör att man sparar 2:- per liter. Tar gärna emot tips! Blogg för er med stort bilintresse: Länk | |
|
Det enkla svaret är NEJ! Etanoldrift kräver konvertering av bränslesystemet (högre tryck, större spridare mm). Dessutom orsakar etanolen skador på vissa metaller (t ex slits ventilerna extremt mycket mer) och därför behövs andra mer tåliga material i vissa delar i motorn för långvarig hållbarhet... Som lök på laxen förorenar etanolen motoroljan så det krävs tätare oljebyten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kan inte begripa att man ens tänker tanken för den lilla ekonomiska vinningen. Kanske man i bästa fall sparar 2-4000:- på ett år. Bilägandet kostar totalt minst 50´/år. Behövs inget stort haveri innan vinningen är borta. Dessutom tror jag inte dagens prisdiff kommer bestå i ett år heller. | |
|
Nya E10 istället för 95 gör ju att bilen drar mer bränsle. jag tankar numer bara 98, speciellt i mina hrmmm saab 9-5 och 9-3 som tillgodogör sig detta mer med turbo och förbrukningen sjunker. Mvh Jonas B. |
|
|
Bensinpriset kommer nog bara öka. Det har ju pratas om att det kommer vara uppe i 18:- per liter i slutet på 2012. Och då är prisdiffen ENORM. Eftersom Etanolen inte kommer öka i pris. då sparar man hela 5-6 kronor per liter. I dags läget med dom priserna som är nu så sparar jag 5750:- per år om jag kunde köra Etanol. Går priset upp till 18:- per liter så sparar jag hela 14000-15000 per år. Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Är det inte frågan om ung. 30% förbrukningsökning på E85 mot bensin? |
|
|
20%-25% beroende på om den extra effekten som mankan få av Etanol utnyttjas. Tex Saab som man får extra hk om man tankar Etanol medans tex Volvo inte får extra hk. Det diffar mer i förbrukning på Saab än Volvo. Men som min bil som drar ca 1,1-1,15 liter per mil kommer väl kanske upp i 1,4-1,5 liter per mil på Etanol. Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Varierar etanolbilens prestanda med olika bränslen? Vid körning på bioetanol E85 blir prestanda bättre än vid körning på bensin. Motoreffekten på Saabbilarna ökar med ca 20 % (ca 30 hk) på grund av att etanol har ett högre oktantal. På Ford- och Volvobilarna ökar effekten med några procent. ---------------------------------------------------------------------------------------- Drar en etanolbilsmotor mer energi än en vanlig bensinmotor? Nej, energiförbrukningen är lika när man kör de bägge motorerna på E85 respektive bensin. ---------------------------------------------------------------------------------------- Varför drar etanolbilarna mer bränsle vid körning på etanol jämfört med körning på bensin? Bioetanol har ett lägre energiinnehåll än bensin. Det innebär att bilen vid körning på E85-bränsle har ca 20-35 % högre förbrukning än vid körning på ren bensin. Detta kompenseras av ett lägre pris på E85. Källa: Länk |
|
|
Precis. Vilket gör att en diff på 3:- per liter gör att det går jämt upp. Så när diffen är mer än 3:- så sparar man resterande per liter. Har bra koll på det då jag hade en Volvo 2,0F förut. Men man får inte mer effekt i volvo bilarna. Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Men vart vänder man sig för att få en konvertering? Har hört och läst av vissa att det går att tanka Etanol utan att göra någon konvertering. Bara man byter olja och så tätare. Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Problemet är motorstyrningen. Man behöver byta till större spridare då motorstyrningen inte kan reglera den ökade förbrukningen fullt ut. 10-15% styrning är fullt möjligt för de flesta enheter idag,men detta räcker inte då bränslet närapå kräver 30%. ( Vissa säger 38% ). Risken är då stor med standard spridare att blandningen blir för mager med brända kolvar resp ventiler som följd. Sen är det så att priset för E85 är 26% lägre än vanlig 95oktanig bensin pga den ökade förbrukning som E85 ger motorerna. Dvs den besparing man får vid bensinpumpen äts upp av den ökade förbrukningen exkl merkostnaden för servicen ! Att vissa hävdar att man spar genom att tanka E85 beror på den felaktiga bränsle blandningen,mao man riskerar att förstöra ventiler,kolvar mm då motorstyrningen inte klarar av att reglera mer än max 15%. Därför drar bilen mindre än de 26% som faktiskt motor kräver för optimal blandning. Att Saab får större effekt av E85 beror nog på de trimsatser som är tillgängligt. E85 innehållet 104-105 oktan och därför kan man öka laddtrycket mera i kombination med tändningsförställningen. |
|
|
Alex : Snygg kopiering med vissa tilllägg -) |
|
| Tackar ;) | |
|
Menar du att min BMW tex skulle öka mer i förbrukning än vad Volvo och Saab gör när man kör på E85 jämfört med Bensin? Borde ju vara samma förbrukningsökning. Vilket gör det billigare att köra på E85. MEN man vill ju inte skada bilen. Så med andra ord så måste man göra konvertering. För att få spridarna och motorstyrningen att hänga med. Var hittar man företag som kan göra sådana konverteringar då? Är iaf lite intresserad att kolla på det. Även om man inte gör det. Men springer priset på Bensin upp mer o mer så är det helt klart aktuellt. Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
| Länk | |
|
Nej Craile det menar jag inte. Att vissa hävdar förtjänst att köra på E85 vs Bensin beror på att man inte konverterat motorn för E85 bränslet. Bränlseblandningen blir då för mager med risk för motorskador på kolvar,ventiler mm. Därför skall man byta ut standard spridarna till större spridare som kan öka bränslemängden till de 26-38% som krävs för att köra på E85 bränslet. 2 saker styr vid en konvertering och dessa är bränsletryck och bränsleflödet. Sedan kan även tidsintervallet på tändningen behöva justeras ( mappas ). Ingen bara göra sak mao. Räknat på en konvertering som kostar runt 10-15000kr att utföra på ett korrekt sätt och med en ökad förbrukning på låt säga 30% så faller lusten snart död ner på marken ;) Billigaste priset för Ditt län idag är i Göteborg med 9,59kr/lit (E85). Bensinen likaså Göteborg med 13,78kr/lit. Vi räknar på Din 525iA -04 och en snitt förbrukning i Ditt fall på 0,9lit/milen. Bensin = 13,78 x 0,90 = 12,40kr/milen. E85 = 9,59 x ( 0,90 x 1,30 ) = 11,22kr/milen. ( Beräknad förbrukning E85 är 0,90 x 1,3 = 1,17lit/mil ) Lägg därtill kostnaden för konverteringen samt extra serviceintervall så slutar notan på en vinst för att köra på Bensinen i slutändan. Låt säga att Du kör Din etanolkonverterade bil 15000 mil efter denna konvertering. Kostnaden för konverteringen gör Du för ett fyndpris på 5000kr säger vi. Detta gör en merkostnad per mil på 0,33kr på de tidigare 11,22kr/milen. Då landar det på 11,55kr/milen inkl konverteringen. Därtill räknar vi in ökad servicekostnad som normalt sker efter 2000lit/bränsle som passerat. Efter 15000 mil så har bensin motorn förbrukat detta: 15000 x 0,9 = 13500lit. Antal oljeservicar är då ~7st till ett snitt pris av 1500kr st ( gör det självpris där oljan kostar 175kr/litern och oljefiltret 100kr samt 8 liter olja ). Resultatet blir då detta: Bensin = 1500 x 7 = 10500kr (snitt mil = 0,70kr) E85= 15000 x 1,17 = ~ 9st x 1500kr = 13500kr (snitt mil = 0,90kr) Skillnad total blir då detta: Bensin = 12,40kr/mil E85 = 11,75kr/mil E85 vinnare alltså men.... Jag har nu räknat på det absolut bästa scenariot i de bästa av tillfällen !! *Konvertering för 5000kr lär Du inte klara av ! *Enl tillverkare av miljöbilar avsedda för E85 bränslet är det rekommenderade service intervallet 1000 mil samt en rekommendation från Ford själva att köra varannan tank på vanlig 95oktaning bensin !! *Kommer Du att serva bilen själv? Oljan jag räknat på i pris är i storpack,dvs minst 20liter inköp per tillfälle. Bästa pris för mej på Mobil 1 New Life 0w40 idag är 120kr/lit vid köp av 20lit. Bmw org oljefilter kostar mej idag 140kr/st hos den lokala Bmw handlaren. 8liter räknar jag med ( minst ) vid en cykel av byte samt påfyllning under service intervallet. Alltså landar jag själv på 1100kr på ett intervall,och jag byter vid max körda 1500mil trots att jag fortfarande kan åka ca 700mil till enl indikatorn. Så slutsatsen anser jag att notan för E85 bränslet landar på över 15kr/milen eller rent av dyrare om bilen brukas vintertid. Om detta inte avskräcker Dej så är ditt ändamål med konverteringen enbart ur miljöaspekten antar jag? Då faller denna dröm med i spillror kan jag upplysa om. Att koldioxid utsläppet minskar är en sak,men de utsläpp som ökar med E85 bränslet gentemot bensin är väldigt cancer framkallande. Dessa ökar vid temperaturer under +20grader ( ute temperatur ). Vid 0grader är dessa utsläpp av cancergena utsläpp mycket större än ur en bensin driven motor. Detta beror på att den sk reningen av E85 bränslet blir kraftigt försämrad pga kylan här i Norden. Så vi väljer om vi vill dö pga växthus effekten eller av cancer orsakad av bränslet ?! Problemet för staterna i framtiden är vilken typ av "miljöbränsle" som passar till de specifika ländernas klimat ! Idag bestämmer div politiker att en viss % av bensinen skall innehålla Etanol före 2014,annars blir det stora böter !! Detta är fallet inom EU idag! Konsekvensen av detta är inte utredd ännu och kommer sannolikt inte att göras heller då stora instanser maler på trögt samt att det råder korruption och lobby-ism inom samtliga statliga organ mm. Om 10-15år kommer notan och jag är ingen siare,men troligen är detta med E85 en större "Hoax" än millennium-buggen (om någon kommer ihåg denna) !! Sorry för ett onödigt långt inlägg samt svar,men jag är så otroligt less på denna miljö-propaganda idag där E85 bränslet hyllas och vi bilister får stå för en enorm nota pga kostnader för servicar,reparationer och bränsleutgifter. Vissa aktörer på Etanol-marknaden är mer korrupta än olje-branschen av idag. Detta med Majs som alternativt bränsle upprör en hel nation idag ( läs USA ). Där bönder tvingas köpa utsäde av ett statligt kontrollerat organ som kör med maffia metoder för att styra bönderna som odlar majs idag. Det naturliga utsädet med variation av det genetiska är snart ersätt helt av det genmanipulerade utsäde som detta statliga organ styr bönderna till. Lika som de socker-rörs plantage som odlas enbart för bränsle ( etanol ). Kan skriva kilometer vis i denna spalt om detta,men inlägget har redan dragit ut för långt ( sorry ). |
|
| Bra skrivet Alex84! :-) | |
|
Ett mkt bra och klokt inlägg av dig Alex84! BMW M-POWER |
|
| tryckte just på "gilla" knappen! | |
|
Eftersom det är så mycket tyckande och troende angående E85 och förbrukning m.m. så bestämde jag mig för att prova själv. Går ut lite löst och har precis börjat närma mig slutet på första tanken med 33% E85. Har ingen järnkoll på förbrukningen ännu, men enligt färddatorn så rör det sig om max 10%. Får se sen när jag kört några månader. Ska tanka senare idag och då blir det 50%, och sen tänkte jag fortsätta med den blandningen ifall motorn går bra. Har inte märkt några negativa effekter alls, tvärtom så luktar avgaserna godare och motorn går precis som vanligt. Vad gäller alla domedagsprofeter som pratar om förstörda ventiler slangar och allt vad det är, så tror jag vad jag vill om det. Ingen har ens på uppmaning lyckats åstadkomma bevis vad jag sett. Tvärtom har jag ett anal bekanta som kört E85 i varierande inblandning i flera år utan minsta problem. Visserligen andra bilmärken, men BMW kan väl inte vara känsligare än andra? Vad gäller motorstyrningen och mager blandning så var det en kompis som provade att tanka 100% sin bil. Det enda som hände var att motorlampan tändes när motorstyrningen maxade ur och inte klarade mer. Och så blev det "limp home" tills han fick spä ut med lite bensin. Så jag tror att motorstyrningen säger till när det börjar bli kris. |
|
|
Om Du nu skall mäta förbrukningen så är datorn i bilen värdelös. Mät istället Dina körda mil/km kontra hur mycket som går i tanken och använd samma pump samma mack vid jämförelsen. Kör sedan den mängd Du själv vågar prova och återkom till tråden låt säga i slutet av oktober igen ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.