AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
769

stötdämpare M5

Hej! har en 3,8 med nürburgring sportchassi/edc och jag har olje läckage på en dämpare i fram samt en i bak, är det någon som vet om det är renoverbart, eller om det finns insatsdämpare att köpa, eller måste man köpa kompletta fjäderben.Vill ej bygga om till vanlig fjädring.Jag tycker det är ett behagligt system när man kan ändra från cockpit. mvh jocke
No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
E21 Alpina B6 2,5 24v TIC
det är inget att ge sig in på att renovera dessa, kostar mer än det smakar.. har för mig att om du ska byta fra så kostar det ca 6000kr per ben!? det är helt sjukt tycker jag...

biligare att bygga till normalfjädring tyvär!? du kan köpa mitt kompletta väghållningskit!? kolla under rubrik Diverse E21+E36+E34+E30mm....

DU kommer inte att bli besviken!

/NoFear
Hmmm det var dyrt.i och för sig så utför jag jobbet själv men dyrt ändå.Har kollat på bildelsbasen och där
hittade jag 5st fjäderben hö fram till m5 3,8-92 men jag vet ej om det är edc på dom, det står hydral i annonserna, har ej frågat pris heller,, mvh jocke
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Hej

Beg stötdämpare som är ca 10 år gamla är nog inte mycket att satsa på.
Så det är nog bara att bita i det sura äpplet eller byga om till koventionela dämpare.

Gerhard//
Ja du har rätt gamla dämpare är ju ingen hit, är det någon som vet om edc dämparna går att köpa från någon annan leverantör än BMW,Annars blir jag väl tvungen att bygga om på någe vis.Problemet är att jag busåker sällan, och blir vansinnig när det är stötigt och stenhårt när jag vardagskör, fast i bland blir högerfoten tung och då vill jag ha bra väghållning,
//jocke
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
I nov -99 kollade jag priset på framstötdämpare. Pris 7075 kr/st!
Enligt uppgift från Stötdämparverkstan i Sth (08-6434848) vid samma tidpunkt går dom inte att renovera då BMW förbjudit BOGE att sälja reservdelar. Jag vet ej men skulle gissa av samma skäl att det inte går att köpa nya från någon annan än BMW!?
Alla framstötdämpare från 3.8 litersbilar (med EDC) passar till alla årsmodeller av 3.8 litersbilar!

Per L
Fruktansvärt dyrt!!Får hoppas att det finns någon baksmälld 94-95a med låga mil på någon skrot, kanske går att beställa billigare från tyskland eller nå´t.
Hur är det med bakdämparna är det samma dyra och svåråtkomliga visa där oxå,jag har ju hela vintern på mig att fixa.
ao
69
aolsson79
520i -83
528i -84
har också läkage bak på min m5:a med edc och undrar vad man måste göra för att bygga om till vanliga stötdämpare. Är det bara att plugga slangarna eller?

M5 POWER
M5 KOMBI
Ett annat alternativ är att plocka bort edc krafset
och ersätta dämparna med bilstein dämpare.
finns på motornord för drygt 7000 komplett med fjädrar.Har några edc fram fjäderbenen liggandes
som jag har plockat lite med och har konstaterat
att dämphylsorna kan plockas ur och man kan använda fjäderbenen till andra dämpare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.