AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.209

Funderar på Etanolkonvertera 528 e39

Visa användare
67
Robban3
528i Touring -98
Jag konvertera en volvo 850 engång till etanol genom att montera en ställbar bränsletrycksregulator.
Å är lite sugen på å göra de på min BMW 528 för bensin är ju nästa 5 kr dyrar än etanolen nu å tänkte att de lönar sig å köra på etanol i sommar. Men jag undrar om de skadar motorn lr tanken å bara hälla i etanol i tanken å ställa på trycket lite? Lr om de finns något annat som skadas.

Mvh
Robban3

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag har under flera år kört med E85 i min 320 och inget har gått sönder.
Har en M50B25 som jag nyligen bytte spridare på till de från S50. Verkar som att den går fint med dem med E85 och jag behövde inte ställa på något tryck heller.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
67
Robban3
528i Touring -98
Okej kanske ska prova å köra på E85 då:)

Visa användare
67
Robban3
528i Touring -98
Jag har m52b28 motor men jag orkar inte byta spridare å kör nog på bränsletrycksregulator. Är tacksam för lite mer svar innan jag börjar köra på E85

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är det verkligen värt att chansa för den lilla ekonomiska besparingen?
Visa användare
67
Robban3
528i Touring -98
De blir ju ungefär 300 kr man spar per full tank.

Med 300 kr/tanken har du bara räknat på vad det kostar att fylla bränslet antar jag? Du får ju räkna med en markant ökad bränsleförbrukning med.
Visa användare
67
Robban3
528i Touring -98
Ja jag räknade bort lite men de är nog lite t så säg 250 kr då har jag dragit bort en hundring 350kr på 70 liter i pris skillnad

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Vad skulle hända menar ni?
• Det finns en teoretisk risk att bränslet binder mer vatten och kan orsaka ärg. Men då är det frågan om stillastående vätska som i tankar och de är väl för det mesta i plast nuförtiden.
• Det löser upp skit i tanken/ledningar så ett filterbyte kan bli aktuellt efter en stund.
• Tätare oljebyten, jag byter olja tillräckligt tätt ändå så det spelar ingen roll. Kör man motorn tillräckligt varm så dunstar det mesta av etanolen i oljan bort ändå.
• Etanol är aggressivt mot aluminium sägs det. Ändå tillverkas spritkök och dess bränslebehållare i aluminium och har gjort så sen tidernas begynnelse.

Men, för några år sedan var det många (även jag) som fick igenbeckade insug/spridare/ventiler av E85. Vet inte om det kom fram varför det blev så men troligt är att det var fel på bränslet eftersom många upplevde felet vid samma tidpunkt. Jag har inte hört nåt om det problemet efter det.

Robban3: Höjer du bränsletrycket så lär du se till att pumpen orkar med.

///BMW - Was sonst!
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Vad säger ni här?
Kan man köra direkt på bara E85 utan att behöva göra mer än att byta bränslefiltret efter ett tag?
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Ja precis. Går det köra på E85 rakt av?

"Men, för några år sedan var det många (även jag) som fick igenbeckade insug/spridare/ventiler av E85. Vet inte om det kom fram varför det blev så men troligt är att det var fel på bränslet eftersom många upplevde felet vid samma tidpunkt. Jag har inte hört nåt om det problemet efter det."

Menar du att det var bränslet på den tiden som var dåligt så det blev så?
Skulle det vara bättre nu?
För orsakar det problem med insug, spridare och ventiler så blir det DYRT och laga det när det ger sig!

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
Cr
1.095
Craile
Och varför skulle man öka bränsletrycket?
Skulle det vara för att få ut extra hk av Etanolen?
Eller måste man öka bränsletrycket?

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Någonting hände med bränslet en kort stund då många fick problem. Även de med flexi/multifuel-bilar. Det har inte hänt vare sig före eller efter vad jag vet.

Troligen går det inte att bara tanka E85 och hoppas att det ska fungera.
Med en hempulslösning så ökar man trycket eller byter spridarna eller både och för att få en högre bränsleinblandning. E85 kräver runt 30-40% mer bränsle än bensin.
Man kan även mappa om styrsystemet för E85 eller byter styrsystemet helt och mappar det till E85.

///BMW - Was sonst!
Cr
1.095
Craile
Vart kan man göra en konvertering?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.