|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har haft lite tjall med batteriet på sista tiden, och vad jag har märkt är det sen jag kopplade in en fartkameravarnare (Bobrik). Även om tändningen är avstängd så är fartkameravarnaren igång, det verkar alltså som att mitt 12v cigguttag alltid är strömförande. Går det att åtgärda på något smart sätt? Sen har jag ett annat problem, indikatorn som visar om t.ex. en dörr är öppen eller om en lampa är trasig lyser alltid. Bilsymbolen eller vad jag ska kalla det för är alltså alltid tänd, men ingen dörr eller lampa är trasig(den funktionen fungerar som den ska). Jag pratade med en bilmeck som inte hade någon smart lösning, utan han sa att han kunde byta hela insatsen och det skulle kosta 4 700 kronor plus arbete. Det är ju inget jätteproblem, men det är ändå lite irriterande att den symbolen är tänd hela tiden. Tack och hej. | |
|
Bobrik: Kan vara inkopplad med ständig matning, och skall släckas en stund efter att man stannat. Drar därefter en obetydlig tomgångsström men borde inte påverka så mycket om man inte står stilla nån vecka eller mera. Annars är det enkelt att mata direkt från lämplig kabel bakom panelen, vit/lila t.ex som kopplas in i nyckelläge I (R-läget). Bobrik har ingen elektroniuk i ciggpluggen, matas direkt med 12V, så pluggen kan du montera bort. En liten hängsäkring på 3 eller 5A som kabelskydd är att rekommendera. Värre med pictogrammet som visar dörrar och trasiga lampor osv, skall släckas när alla dörrar är stängda osv, Prova först med en batterireset, lossa minuskabeln 10-15 min och se om det hjälper. Många småfel och hängningar åtgärdas med detta. Och du är säker på att ingen symbol utöver bilen lyser i pictrogrammet? FP |
|
|
Tack så mycket för ditt utförliga svar! Då kan jag ha min Bobrik inkopplad fortsättningsvis. Batteriet var rätt dåligt och jag har nu köpt ett nytt. Det är den enda symbolen som är fel. Jag har haft batteriet helt urkopplad under några timmar(när jag var och köpte det nya batteriet), men det kanske inte är samma sak som att bara koppla bort minuspolen i 10-15 minuter? Tycker du att jag ska prova det? |
|
| Cigguttaget ska nog vara strömförande hela tiden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.