AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.014

Hjälp identifiera dämpare och fjädrar

ul
17
ulfherge
Z4 2.5si -07
Hej!

Kul att vara BMW-ägare, köpte mig en z4 2.5si -07a häromdagen, härlig bil!

Dock är den helt vansinnigt sänkt, kan knappt köra med den på göteborgs gator där det är farthinder var och varannan meter så jag måste göra något åt det. Som en första åtgärd tänkte jag ta reda på vad som sitter på bilen idag, säljaren visste inte riktigt då detta var gjort redan nere på BMW i tyskland när det hämtades.

Jag lyckades fota ett par halvtaskiga kort på hur det ser idag, någon med lite know how som kan säga hurvida det är originalfjädrar som tillhörde bilen (uppenbarligen från BMW i varje fall) eller om det är något annat. Någon som skulle kunna tänka sig ungefär vilka fjädrar det kan vara eller möjligtvis vilka det absolut INTE är.

Funderar på ett komplett bilstein b12 istället

bilder:

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Grattis till Z:an!

Jag kan tänka mig att det känns när du rundar Korsvägen... gaddäm spårvagnsspår! hihi!

Stötdämparna: original
Fjädrarna: ??? Rengör! Fabrikatet kommer att framträda med tryckt text. Vanligast är väl H&R och Eibach...
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Det där är inga originalfjädrar. Men jag tror dock inte att ett Bilstein B12 gör saken så mycket bättre, tyvärr. Här kan du se hur det ser ut på min Z4, som är utrustad med just detta chassi: Länk
ul
17
ulfherge
Z4 2.5si -07
tack, lite som jag misstänkte. Problemet nu är att den är några mm för låg, funderar ev. på ett par eibach-fjädrar efter att ha läst några trådar här med folk som bytt till dessa och fått en mer körbar bil. Den är även väldigt stötig nu, varenda liten bula i asfalten går rakt upp i stolarna vilket inte heller riktigt känns helt ok. På framspoilern kan jag ganska exakt ställa bilnyckeln på högkant, glappar max en mm mellan bil och toppen på nyckeln, lite väl lågt dessvärre men det är ganska snyggt :)

Man får ett par eibach inkl. frakt från tüschkland eller england för runt 1700-1800 sek, helt ok pris kan jag tycka. Sen måste jag nog tyvär lämna in den för att få dem bytta då jag helt och hållet saknar utrymme att meka på och det lär ju gå på lika mycket som fjädrarna.

Hur blir bilen med bilstein, mindre stötig kanske eftersom både dämpare och fjädrar är nogrant avvägda mot varandra?
da
41
dalle z3
Z4 2,5 si 2006
Jag kör med H&R fjädrar och ställbara Koni Sport dämpare, förvånasvärt bra komfort med tanke på att det är ganska tuffa dämpare. Lägg gärna upp någon bild och en komentar om du monterar Eibach på din bil. Jag tycker att både din och Kineto:s bilar är lika min i höjd. (snygga fälgar ni har)
Länk

//Dalle
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Om du nätt och jämnt får in nyckeln (ca. 90 mm lång) under framspoilern är din avsevärt lägre än min, jag har ca. 120 mm markfrigång framtill. Jag tycker det ser ut som att din bil är lägre över framaxeln än baktill, stämmer det?

Jag upplever Bilstein B12 som oerhört väl avstämt. Naturligtvis har man en väldigt direkt kontakt med vägbanan, men faktum är att jag upplever Bilstein B12 som mer komfortabelt än det BMW original sportchassi som var monterat tidigare, trots att jag numera kör på 19-tumshjul (dock inte längre av RFT-typ).
ul
17
ulfherge
Z4 2.5si -07
Ja det kan nog stämma rätt bra, den är lite mer sänkt i fronten än där bak. Lägger nog en beställning på ett par Einbach (30/30) och ser om det blir skillnad. Återkommer med resultat. Skulle det fungera otillfredställande står nog ett par bilstein högt upp på listan.
ul
17
ulfherge
Z4 2.5si -07
blir helt chockad av priserna på att byta fjädrarna, billigaste so far är 3000sek "kanske" från vianor som förövrigt debiterar 990sek/h :)

Ingen i gbg-trakten som har lust att hjälpa och tjäna en slant? :)
ul
17
ulfherge
Z4 2.5si -07
det visade sig vara ett par H&R, ska vara 35/35 men det kan dom ju glömma att det är just nu. Bak möjligtvis men fram är det betydligt lägre. Blir ett par Eibach nästa vecka, lägger upp bilder efter byte.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
H&Rs eftermarknadsfjädrar med 35/35 mm sänkning är kända för att sätta sig betydligt mer än angivet. De H&R-fjädrar som levereras med Bilstein B12 är dock annorlunda och verkar hålla den angivna sänkningen tämligen bra.
ul
17
ulfherge
Z4 2.5si -07
jo jag har läst lite här på forumet och det verkar vara precis som du säger, de sätter sig mer efter ett tag (kanske inte alltid dock).

Beställt Eibach 30/30 från tyskland 1750:- inkl. frakt, montering ca. 3000 på Meca samt 4-hjulsinställning 750, tid bokad måndag om 2v :)

Ikväll ska bilen hämtas från Ditech, har gett den en rejäl lackkonservering så nu är det riktigt fin glans i lacken :)
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Byte av fjädrar är normalt sett inte särskilt svårt, förutsatt att du har nånstans att hålla till och lite verktyg.
ul
17
ulfherge
Z4 2.5si -07
postade bilderna i ny tråd så att fler kan hitta dem, nu går bilen faktiskt att köra här i gbg :) Tycker den blev lite lite svampigare dock men den är samtidigt mjukare och inte lika stötig som tidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.