AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
27.505

Frågor om att åka dit i fartkamera

Sida 2 av 2
The Stig: Om jag var i din sits så hade jag inte hämtat ut något rekommenderat brev. I och med att du blev fotad av en fartkamera nyligen så är det med allra största sannolikhet från polisen.
Jag hade inte heller hämtat ut Rek:et, för gör du det så är du "delgiven"...
Jag blev fotad hösten -08 en onsdagnatt på en för tillfället mkt glest trafikerad 90-sträcka. Visste mkt väl att kameran stod där men tänkte dumt nog att "inte f_n är kamerorna på den här tiden". Tre-fyra veckor senare dök böterna upp som ett brev på posten... Inget rek.brev då iaf, de kanske har ändrat rutinerna sen dess? Va hursomhelst ett klockrent foto på mig så det var ingen idé att bestrida, har för mig att det blev 2400:-. 114km/h på 90väg.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
vilka bekymmer med kameror när de finns nummerplåtlins jag brukar gasa på å se när de blixtrar
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Bötern kommer inte på Rek brev. Det som kommer hem, om chauffören kan tänkas vara lik den som äger bilen, är ett fotografi och en begäran om att antingen erkänna (genom att betala) eller förneka (ett fotografi räcker INTE som bevis, det krävs erkännande oxå).

Om föraren tydligt är någon annan än den som kör bilen så får man INTE hem ett fotografi. Dock en begäran om att berätta vem som körde bilen. Men INGET krav. Vi har ingen angiverilag i sverige.

Jag fick hem en lapp med ett klockslag, ett reg.nummer och en plats och ombads berätta vem som körde. Skrev "vet ej" på namnet på föraren, gjorde en underskrift som uppgiftslämnare och skickade tillbaka. Har inte hört nåt än och det var ca 3 månader sedan nu.

// Erik
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
"om föraren tydligt INTE är LIK någon annan.." ska det stå.

// Erik
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Tänkte bara följa upp med att jag nu hämtat ut min rek och det visade sig vara de gummin till vindrutetorkarna som jag beställt från Tyskland två veckor tidigare, som jag helt hade glömt av!

Alltså är jag fortfarande helt oskyldigt blixtattackerad av det där plåtskåpet för någon månad sen :-)
The Stig: Du får väl stämma svenska staten och polisen för ofredande då de insisterar att blända dig med blixten i sina kameror varje gång du är ute och kör. :-)
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Hmm
Om man får hem ett brev med foto som är likt ägaren. Lönar det sig att neka?
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Troligen inte.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Klart det lönar sig att neka! Du kan aldrig bli skyldig mer än vad det ursprungliga bötesbeloppet är är på. De kan ju faktiskt sluta att lägga ner tid på ditt mål om du har tur.

// Erik
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag skulle neka oavsett hur bra fotot var. Man kan alltid hävda att det var en nära släkting som körde, som man inte vill namnge.
Som Erik säger så har man inget att förlora.

-------
Min bil suger inte...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.