|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare har bara några funderingar angående fartkameror.Jag undrar om någon här vet ungefär hur lång tid det tar att få hem böter efter att ha blivit fotad ?? Och hur tydligt man man ser blixten i mörker respektive ljus ?? Är det lätt att missa om man blivit fotad ? Det är inte så att jag är rädda att jag blivit fotad utan jag funderar bara | |
|
i mörker blir man så bländad så man håller på att köra av vägen så de lär du inte missa^^ aldrig sätt nån kamera aktiveras på dagen dock. |
|
|
Jag blev fotad på dagen i höstas, och blixten syns tydligt även då. Efter rekommendationer här på forumet skickade jag aldrig in papperna som kom hem, och efter en påminnelse fick jag ett brev att förundersökningen var nerlagd. BMW CS #5206 |
|
|
Det tog drygt en månad innan första papperet kom. BMW CS #5206 |
|
|
Fasta kamerorna står nästintill vägen där man borde ha uppsikt om vad som finns där. Dessutom ser de likadana ut allihoppa. Finns även skylt före som varnar att de finns. Om du lyckas missa dem i dagsljus eller inte hinner sakta in tills du är nästan framme vid en, så borde du kolla synen eller strunta i att köra bil, för väldigt uppmärksam kan du inte varit (det minsta man får vara när man kör fort). Jo, det blixtrar synligt i dagsljus, ungefär som en stark kamerablixt på en digitalkamera. Vet dock ej om bilarna framför fick sina böter. Nattetid är det lite svårare att se dem utan helljus, finns även mobila fartkameror som man inte uppmärksammar lika lätt. Tills det blixtrar till det vill säga, går inte att missa då :-p |
|
| Eller så ser man kamera skåpen via nigtvision där syns de väl i mörkret de ger nog ifrån sig lite värme . | |
|
Onehp! Jag körde inte för fort vid tillfället, men jag blev omkörd av en bil precis vid kameran, men den bilen syns inte på bilden. BMW CS #5206 |
|
|
Även mobila fartkameror har en varningsskylt, i alla fall de jag sett i Gbg BMW CS #5206 |
|
| okej tack då vart man lite klokare =) tack för svaren | |
NeZaN |
Jag har iaf varit med på fotografier dagtid vid två st tillfällen. Jag var dock osäker på om jag verkligen vart boven i något av tillfällena då bilar körde bredvid mig. Detta var 1-1½ år sedan och har inte hört ett knyst. Men man vet ju aldrig. Det blixtra till ganska fint båda gångerna! /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
| christer silvén: Det bör finnas varningsskylt innan en kamera men det är inget krav enligt lag. Detta enligt Trafikverket, jag lärde mig den hårda vägen då jag körde förbi en mobil kamera utan varningsskylt. Trodde det skulle vara min räddning undan böter, men icke. | |
|
dd88! Otur, kunde du inte gjort som jag, struntat i att svara på beven. Men det är ju sent nu! BMW CS #5206 |
|
| köp en fartkameravarnare! kostar inte mycket och då ingår fria uppdateringar. Lätt och missa annars eftersom dom rackarna brukar stå vid hastighetsändringar! En annan fördel med varnarna är att de visar den exakta hastigheten. Visat sig att min hastihetsmätare visar 5km för lite! | |
| Nej, alla ska visa för MYCKET just för att de kan ställa till rejält om de visar för lite... | |
|
Till alla er som behöver veta vara fartkameran är placerad. Om ni har smartphone med GPS, ladda ner någon app exempelvis Nradar Europe. Gratis. Även om det inte står en skylt uppsatt som berättar om kameran så slipper man inte ifrån böterna. Skyltarna är utplacerade enbart för att man ska sänka farten, inte för att man ska slippa böter. Däremot är det bra att inte erkänna hastighets överträdelser direkt (såvida man inte kört 160 på en 90 väg, eftersom 160 är aldrig en tillåten hastighet) eftersom en del hastighetsgränser inte är lagenligt kungjorda eller beslutade. |
|
|
Jag har blivit fotad en gång, jag såg blix-klickandet, men jag fick aldrig hem några böter. Jag hade nämligen solglasögon på mig, så jag gissar att det inte gick att se med tillräcklig säkerhet att det var jag, eller så kanske filmen/hårddisken var full redan. Det tar för övrigt kanske 3 veckor innan du får hem böter. Alexander |
|
|
Jag blev blixtrad när jag körde förbi en kamera för ett par veckor sen när jag väl körde i ca 80 på 70-väg. Men jag hade solskyddet nere och dessutom dasslocket till vänsterhand framför ansiktet för att dölja mun och haka, så jag tycker det borde vara lönlöst att identifiera mig. Skickas brevet hem direkt till bilägaren eller skickas det som Rek? Jag fick hem en avi om att det nu ligger en Rek på Ica-posten som jag inte kan placera vad det kan tänkas vara och misstänker att det kanske kan vara från Polisen. Någon med erfarenhet? Skickas det ut med rek eller som ett vanligt brev? |
|
| Curiosity killed the cat ;) | |
NeZaN |
Jag fick aldrig hem några böter iaf. Ena har väl gått två år sedan iaf :) |
| Ska jag behöva gå och hämta ut den där reken på vinst och förlust? Ingen som vet hur de skickar hem den första böteslappen? | |
| Bara för att du hämtar ut ett rekommenderat brev kan det omöjligt tolkas som att du erkänner dig skyldig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.