|
|
|
|---|---|
|
Hej! Undrar lite hur långt en e46 325 kan hålla motormässigt. Har tänkt att pendla med den till och från jobbet. Den har redan gått 11 700 mil! Den är (och skall fortsatt vara) välservad enligt servicebok. Lugnt körd tidigare iofs. Håller den upp mot 30 000 mil? | |
|
Byter man till högkvalitativ olja var 1500mil, och inte tokkör, håller motorn längre än resten av bilen, >50000mil är inga problem. |
|
|
Min 323 coupé har gått 39000 mil nu, det enda jag bytt är luftmassemätaren, vilket troligen beror på att jag kör med öppet filter. Vattenpump, AC, avgassystem, kyl, allt är originalLänk BMW CS #5206 |
|
|
Kan tillägga att bilen inte tar någon olja och drar 0,78L/mil, blandad körning. BMW CS #5206 |
|
| 0.78 är nästan för bra för att vara sant. Jag får inte min att gå under 0.85 blandat. | |
|
Jag kör mycket landsväg, har 10 mil till jobbet, men även en hel del i stan. snitthastigheten brukar ligga på 65 km/ Min nyare 523:a som på pappret skall dra mindre, drar betydligt mer. BMW CS #5206 |
|
|
Ok, om det är mestadels landsväg run 70km/h så köper jag det. I konstant fart runt 60-90km/h så drar faktiskt min 325:a 0.69 precis enligt spec. Dock räcker det med lite backar och en försiktig omkörning så passerar man 0.75L/km. Blandat motorväg, landsväg, stadskörning (lika delar) så drar inte min under 0.85L/km iaf. F.ö. tror jag att just motorn är det sista som ger upp på dagens bilar, och kanske framförallt på BMW. Före dess tar dyra slitagedelar (styrleder, stötdämpare/fjädrar/hjullager/bussningar) och rost bilarna. |
|
|
Sköter man en modern bil är det tyvärr rosten som blir dess baneman i vårt saltlakedränkta vägnät.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hade vi inte saltet skulle det finnas många fler W115 o W123 på vägarna. Med miltal runt 100´ Mmm! ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.