|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Såg också det nu. Bilen var en 525i med M50 och breda njurar vilket indikerar en sen årsmodell (han kan ju dock själv ha bytt till de breda njurarna) vilket gör att risken är stor han har den sena versionen av topplagringar. En 730i -91 borde har den tidiga versionen av topplagringen. Risk för problem alltså. Å andra sidan har jag redan kollat upp att E32 hade enligt ETK reservdelsnummer hade unika topplagringar - så det kanske finns problem redan där. Men väntar med spänning på uppföljning - än så länge har jag bara kunnat spekulera baserat på ETK reservdelsnummer. |
|
Varför skulle jag inte vara medveten om de? Har du kollat vad man får ge för ett set nya dämpare och fjädrar? Dels är de dyrt o sen är de svårt o hitta fjädrar som sänker så pass mycket. Dem ser iaf okej ut på bilden tycker jag så hoppas dem ska va lika bra när dem dyker upp. |
|
|
Tänkte bara att du kanske inte kunde tyska så bra så att du eventuellt missat det och sen ser att det är beggat, sorry... |
|
|
Är helt värdelös på tyska :P Gud välsigne google översättning ;) Är otroligt spänd på o få hem prylarna o se hur mycke de skiljer. Men även om de skulle skilja i topplagringen så borde de inte va så pass mycke så de inte går o göra nånting åt? |
|
Omöjligt att svara på baserat på nuvarande information och kunskap (såvida inte något har mer information angående skillnader mellan E32 och E34). Räcker med att dämparna kräver nya typen av topplagring och att E32 topplagringar har en annan hålbild/dimension eller andra skillnader än E34 så är det tvärstopp. |
|
Tvärstopp? Vill man så går allt? Det finns inget att välja på. Enligt min lokala bmw återförs så ska hålbilden vara identisk, det som skulle kunna skilja var storleken på hålet i topplagringen då dem tidiga verkar ha m12 mutter medans dem nyare har m14. |
|
Självklart kan man alltid modifera delar så de passar - men till vilket pris? Om man bara vill så går det nog att montera framvagnen från Vettel's Red Bull F1 :-) Vi pratar bolt-on här, endast användning av existerande delar - utan att bondmeka dit saker med svets och slägga. Behöver du tex köpa nya topplagringar så har stora delar av din vinst gått upp i rök - fast du har fått nya topplagringar :-) Behöver du göra extra maskinarbete eller dylikt går priset upp i pris ännu mer. Men! Måste hålla med dig! En sådan sänkning går nog inte att få tag på till en E32 så det är värt att prova! Low-rider :-) Om det inte passar är det ju bara att sälja vidare. Bra att höra att hålbilden är likadant. I värsta fall behövs andra topplagringar - men vi får se. Jag tror att topplagringar skiljer både i hålstorlek och höjd. Enligt uppgifter jag sett är kolvstångens diameter (där den går igenom topplagringen) 16 mm för nya topplagringar men bara 14 mm för de gamla topplagringarna. Mycket nyfiken på hur det går - hoppas på ett lyckligt och sänkt slut! Ta gärna bilder och jämför fjädrar och dämpare sida vid sida (och mät även upp längd, tjocklek och dylikt back-to-back dvs jämföra dämpar direkt mot varandra). Mät även upp ride height INNAN du påbörjar bytet. Så att du har hårda fakta på hur mycket extra det verkligen sänkte - och inte bara något suddigt mobilkort snett från sidan :-) |
|
Ska dokumentera allt väl och skriva en utförlig uppföljning här sedan ;) Grejerna skickades i fredags så dem borde komma hem denna veckan hoppas jag. |
|
|
Fick hem kittet idag :) Har mätt längd o grovlek på överdelen av dämparna och det är identiskt med det är identiskt med de som sitter på bilen så borde inte va nå större svårigheter att få dit. Ska fram med tumstocken o kameran o ta lite kort innan jag börjar riva så vi får lite och gämföra med. |
|
Nice! Något förvånad, men hitintills verkar det som det kommer att fungera ju! |
|
Har spenderat dagen i garaget och bytet fram gick som väntat problemfritt förutom att jag tror att jag gjorde bort mig när jag satte tillbax genomslagsgummina, tror den sjunker ner så pass så den står på dem.... Sen skulle jag ju ta de lätta nu ikväll och byta bak, allt gick som smort o lossnade fint. Dock till min stora förvåning var fjädern från e34:an lite mindre omkrets på så varken gummit nere eller gummit i topplagringen passar klokt. Så jag ska ge mig ut på jakt imorrn efter nedre gummina och topplagringar från e34:a. Tyvär så stack farsan iväg imorse med systemkameran så fick gräva fram nån gammal kompaktkamera istället. Tog iaf en del bilder på bytet på höjder, längder på komponenter osv. Kan ju säga att efter 36000 mil så var samtliga dämpare helt slut. Benen framme var fyllda med olja från dämparna och båda bak har rostat hål på förmodligen så dem läcker även dem som såll... Den kändes lagom skum o köra med stenhård fjädring fram o lös bak :P |
|
|
Men dämparna bak var likadana eller? Så du skulle kunna slänga ihop det med gamla fjädrarna bara? /Mats J |
|
|
Nej dämparna bak är inte identiska, Grovleken på själva stången är ju grövre på dem nya men själva sätet för fjädern är mindre på e34:an så varken gummit nere eller topplagringen passar ordentligt. Här kommer lite bilder: Framdämpare, old vs new Länk Bakdämparna, old vs new Länk Här ser man skillnaden i storlek: Länk Länk Gummit kommer från e32 dämparen. Så får ge mig ut imorrn o se vad jag kan få tag i. |
|
|
tjenare, fick faktiskt 2 sänkningsfjädrar fram från en e34 idag av en polare, så framfjädrarna är identiska fram? |
|
|
Japp fram fjädrarna är bara och smacka dit. Bak är de dock inte samma. Hade ingen lycka på skrotarna igår så åkte på bmw o beställde nya gummin så på tisdag skulle jag få dem så får vi se om jag kan få ihop det. |
|
|
Efter 36000 mil skulle jag nog bytt fjäderbenslagringarna fram när jag endå hade plockar isär allt. Dom får ta mycket stryk på en tung 7'a, speciellt med stummare framvagn. Fast är väl iofs inte speciellt svårt att släppa ner fjäderbenen och byta dem senare ifall det börjar klonka. Kul att du håller liv i en gammal långmilare. |
|
|
Dem såg fräsha ut så dem måste ha vart bytta under resans gång :) Var och hämtade ut bilen idag efter byte av framrutan, så ska byta lite stag i framvagnen och justera handbromsen sen bör den rulla igenom bess :) Börjar bli lite stil på den nu iaf ;) Länk |
|
|
Tjusig bil. Bytte hela hjulupphängningen på min gamla E32'a. Det vart en jävla skillnad och alla klonk försvann. Den gick för övrigt också på gotland en tid. Var o hämta den där. |
|
|
Fick byta alla stag idag och jävlar vilken skillnad :) Med nya fjädrar/dämpare och framvagnsdetaljer ligger den riktigt fint på vägen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.