|
|
|
|---|---|
| Monterade ihop mina renoverade fjäderben fram nyligen. Fyllde glatt på ny olja i fjäderbenen och stoppade i nya Bilstein gasdämpare. Nu såg jag i rephandboken att man inte ska ha olja i fjäderbenen om man har gasdämpare. Någon som vet varför man inte ska ha det och vad som händer om man nu har det? På vanliga dämpare ska man ju ha det för att leda bort värmen från dämparen via fjäderbenen vad jag förstår. | |
![]() 13.401 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
När du säger gasdämpare, menar du gasfyllda oljestötdämpare (som de flesta är idag)? Och med vanliga, tänker du då på icke-gasfyllda oljestötdämpare (som var vanligare förr)? |
| Har ingen aning om varför det inte rekommenderas, men kolvtätningar o dyl. är ju konstruerade för att tåla oljan i dämparna, så jag förstår inte vad det skulle finnas för hinder att ha olja i röret med. | |
|
bmw-slangen: De nya gasdämparna är Bilstein B8 Sprint och de gamla var originaldämparna som satt i när bilen byggdes 1985. |
|
Gasen är ju till för att minska risken för skumbildning. Annars är ju konstruktionen mer eller mindre exakt densamma. Så jag tycker det finns lika god anledning att ha olja i röret både för vanliga oljestötdämpare och gasfyllda oljestötdämpare. De gasfyllda oljestötdämparna utvecklar ju precis lika mycket värme, man omvandlar ju rörelseenergi till värmeenergi - själva principen denna typen av dämpare (och har varit grundprincipenm för dämpare under lång tid). Och eftersom ytterhöljet på de gasfyllda oljestötdämparna är exakt densamma som de vanliga oljestötdämparna, så finns det precis lika stor anledning att hälla olja i röret som rsotförebyggande åtgärd. Kulting : I vilken reparationsmanual stod det att fjäderben med gasfyllda oljestötdämpare inte behöver olja i fjäderbensröret? |
|
bmw-slangen: Såg det först i Haynes och sedan på Länk Sidan 31-12 "Important: Gas pressure cartridges on the front axle must not be installed with oil." Någon mer än jag som monterat Bilstein Sprint med olja i fjäderbenen på en e24/e28 eller liknande? |
|
Följande står i Bentley E34 manualen : "Hydraulic-type strut cartridges are installed in the strut housing with a small amount of oil for cooling. Gas-pressure strut cartridges do not require oil." Jag tolkar detta som att gasfyllda oljestötdämpare inte har samma kylbehov som vanliga oljestötdämpare. Isåfall har jag fel i mitt tidigare inlägg angående likadan värmeutveckling, en gasfylld oljestötdämpare kanske hanterar den genererade värmen på ett annorlunda sätt - eller är inte lika känslig mot värme? Men jag kan aldrig tänka mig att det skulle vara skadligt på något sätt att hälla i en liten mängd olja. Jag hällde i lite olja i mina fjäderben när jag monterade nya Sachs Super Touring stötdämpare fram på min E34 535i. |
|
Bengt, se det på den ljusa sidan. Fjäderbenen lär ju inte rosta från insidan och att de blir lätta att få isär nästa gång. Har du gjort framvagnen lika fin som bakvagnen har du gjort ett snyggt jobb, foton?? Impad av ditt arbete med bakvagnen. Mvh Jonas B. |
|
|
Själv hade jag ingen aning om att man fyllde fjäderbenen med olja :P Alltid lär man sig något. Men det är kanske lite före min tid troligen :) |
|
|
Brynet: Ja, oljan gör förhoppningsvis någon nytta därinne :-) Bilder kommer så småningom. Tryckarmarna, styrlederna mm är rätt tajta, så jag byter inte dem nu. Tänker bara lacka om krängningshämmaren och fästena för balken under motorn. Resten får vänta. Vill ju ut och köra snart! Jamax: Jag skruvar ju mest med bilar från förr i tiden så nu fick jag lära mig något nytt om moderna dämpare jag också :-) |
|
Snokade runt lite mer. I BMW's egna reparationsmanual (jag titttade i den för E34 men det är samma typ av reparationsmanual som Kulting länkade till tidigare) och där stod följande : "Fill with engine oil prior to installation of new shock absorber. Single-pipe gas pressure front axle cartiridges, recognized on piston rod diamater = at least 33 mm, may not be installed with oil - see Service Information of Group 37." Vidare kan man läsa i Bosch Automotive Handbook 6th Edition skillnaden mellan "single-tube dampers" och "twin-tube dampers". Single-tube har ett högt gastryck (>35 bar) och värme avleds direkt till yttre höljet. Twin-tube har antingen atmosfäriskt tryck eller lågt tryck inuti. Twin-tube verkar ha en konstruktion som inte har lika lätt att överföra värme till yttre höljet. Gissar således på att man försöker ge en sådan all hjälp den kan få för att avleda så mycket värme som möjligt - dvs man häller olja så man får en effektiv värmeöverföring än luft (som är ett dålig värmeöverföringsmedia). Samma slutsats som innan : single-tube dämpare har inte samma behov av kylning och därför har inte behov av olja runtomkring sig (men jag skulle nog hälla i lite ändåså mest för rostskyddets skull). |
| Tack för att du forskade i detta, bmw-slangen! Oljan får vara kvar i mina fjäderben. Rostskydd är bra! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.