|
|
|
|---|---|
|
Undrar hur man kan kolla tändspolarnas kondition. Min är en 98:a och datum på tändspolarna är också 98:a. Har ju en del år på nacken nu och undrar om man kan kolla dem på något sett om de ger som de ska eller är lite halv taskiga? Någon som vet? Känns lite så att köpa nya eftersom bilen går, men skulle de vara halvtaskiga, så är det kanske ide' att byta. Inte farten som dödar. Det är stoppen. | |
| Enkelt: Köp Brisk LGS stift, går bilen fortfarande rent så är spolarna fit-for-fight, missar bilen så är en eller flera spolar (eller tändrör) suspekta.. | |
|
Har inga problem med den och nuvarande stift har gått c:a 3000 mil. Inga felmeddelande heller. Men skulle vilja kollat över dem om möjlighet finns att någon är sämre än dom andra tex. Mest för egen skull just nu, för det känns bättre för mig att veta allt är okej. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Av samma anledning som man kollade låda och bakaxel också, fast det inte ska behövas enligt Bmw. Saknades 4 dl i lådan. Fick ut 8 dl och i med 1,2 liter. Saknades 3 dl i bakaxeln. Fick ut 9 dl och i med 1,2 liter. Har ingen lust att grejorna rasar pga små saker. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Som sagt: LGS-stiften är obarmhärtiga mot suspekta spolar och/eller tändrör. De kräver mer av spolarna (3 mm gnistgap). Men om allt är som det skall så går bilen MINST lika bra som med original stift, detta har vi fått tydliga bevis på vid ett gruppköp till M5 E34... Alternativet är väl att belasta spolarna "till max" på något sätt... När det gäller M5 E34 så var det 2 av 12 bilar som "bluddrade/missade" i båda fallen så var det tändrören som var kassa. Nya tändrör kostar inte mer än ca 100kr/st till M5 E34, vet ej om de är ihopbyggda med spolen på E46... Tråd här (man måste vara medlem för att komma åt forumet): Länk |
|
| Tillägg: De 2 bilarna som "missade" med LGS-stiften gick rent med original. I båda fallen så misstänktes LGS-stiften till en början, detta kom dock på skam då felet var som sagt tändrör i båda fallen, dvs gnistan hoppade mellan tändrör-topp pga skadad/kass isolering... Med nya tändrör går båda "strulbilarna" som de ska, med LGS:)! | |
| Jag kör med LGS i mina bilar, lite bilder o synpunkter här: Länk | |
|
Okej. Kör med Platina stiften som är köpta på Mekonomen. NGK "Laser Platinium" BKR6EQUP. Ska kolla över mina tändrör och se så allt är ok där. För som sagt inga problem nu, men vill bara kolla för det känns bättre. Tack för svar Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Kollade på Länk du har separata "tändrör", de kostar typ 120kr/st hos BMW, småpengar:). | |
|
Ja jag vet ang de är separata. Har kollat på Schmiedmann. Ska kolla bilen först och se hur de ser ut. Vart ju 3000 mil sedan nu man kollade dem. Än en gång tack för svar. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Schmiedmann tar 94:- och som du säger är det små pengar om man kan rädda någon utav cylindrarna från att gå snålt/fett och fungerar som de ska. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.