|
|
|
|---|---|
|
Hej.. Fick nyligen ett märkligt elfel på min 518 1990årsmodell, Helt plötsligt kan centrallås,cd och vindrutstorkarna lägga av, och sen kunna fungera 10 min senare... så de känns som någonting är glappt, men var ska man börja leta? någon som vart med om något liknande kanske? Norrlands Guld - När du vill vara dig själv för en stund | |
|
Kanske din bil har en huvudsäkring för vissa elgrupper i form av ett smältbleck i en liten plastbox intill batteriets plusanslutning? Kolla på denna isf, det brukar bli en liten spricka i blecket. FP |
|
|
Kablar in till elcentral under baksätet alternativt elektronikenheten under baksätet. //Göran |
|
|
Hej. Jag har hittills kört runt i en 518 -90 utan några som helst problem. Har gått 20 000 mil och inom samma familj. Nu på slutet har centrallåset, vindrutetorkarna, och radion slutat fungera. Då jag kände till detta forumet gick jag in och hittade några trådar om folk som haft samma problem. Har letat säkringar och kablar under baksätet men blir inte klokare för det. I någon annan tråd står det att det är en säkring vid ett plåtbleck i en plastkåpa framför högra fjäderbensfästet. Jag antar att denna säkring skulle sitta då framför högra framhjulet. Är inte helt 100 på vilket fjäderbensfästet är och därmed inte var infästningen sitter men jag antar att det är längst upp där hjulet slutar i motorrummet framför plastkåpan med reläer och bakom batteriet. Rätta mig om jag har fel. Jag hittar ingen säkring där utan har grejat i kåpan bakom höger framhjul. Jag har naturligtvis kollat alla säkringar som är hela. Har även smörjt de flesta synliga kontakter. Jag har rivit baksätet men utan att lyckas lossa kassetterna vid elboxen. Vilka kablar är det som brukar vara kassa? Var ska jag fortsätta leta? Ni fattar, jag kan inte så mycket med att meka men skulle tycka det vore gött att lösa detta utan att behöva lämna in bilen. Tacksam för svar! |
|
| Låter exakt som samma som jag hade, har du kollat de folke beskriver? huvudsäkringen som sitter på batteriets pluspol? hade som sagt en liten liten spricka i min, efter bytet fungerar allt guld igen.. | |
| Var ute och kollade och hittar ingen huvudsäkring på batteriets pluspol? Följde de kablar som går från pluspolen men det finns ingen säkring i närheten av batteriet. Kan det vara så att den person som hjälpt till med bilen tidigare ändrat om i motorrummet eller är jag bara blind? Ska göra ett nytt försök imorgon, tack för svar. | |
| ska sitta direkt på batteriet, under en svart liten plastkåpa på ca 3x3 cm om jag inte minns fel, ser inte ut som en vanlig säkring då de är ett större smältbläck dit skruvat med två m6 (10ans nyckel) om ja minns rätt.. | |
|
Du har batteriet under huven? Isf borde det sitta en svart plastlåda på ovansidan av tornet/fjäderbenet hö fram precis bredvid batteriet. I den sitter en säkring. Bilderna 14, 15 och 18: Länk |
|
| Tack för tipsen. Jodå, den plastlådan har jag koll på. Okunnig som jag är letade jag efter vanliga säkringar. Ska kolla på det i eftermiddag! | |
|
Kan vara generalmodulen (GM) eller annat "kul" också: Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Tack för tipsen. Det var säkringen i plastlådan på högra fjäderbenets utsida som behövde bytas. Hade gått av helt så det var inte så konstigt att grejorna inte funkade. Nu går det perfet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.