AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.248

523 E39 -98 går illa när den blir varm

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Min 523 beter sig lustigt. Det hel började med att den inte ville starta när den är varm ibland o när den startade så gick den bara på 5 cyl. Så efter en felkodsavläsning så visade det sig att kamaxelgivare gav felkod.

Monterade ny givare (BMW original). och nu beter sig den nästan lika, lite svår startad varm och bluddrar ibland, ibland går den kanonbra. Helt plötsligt så dog bilen under färd i ca 1,5sek för att hoppa igång igen. Helskum o nu finns det felkod på lmm.

kopplar man ur batteriet så kan den gå bra några starter för att sedan bli lika dan igen.

Någon som varit med om liknande fel, är det troligt att en givare går sönder o efter ca 3mil går lmm åt pipan med.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
glömde skriva att den varvar upp ca 200-500 varv mellan alla växlingar.. samt att vi provat att spruta startgas runt hela insug för att se om den tar tjuvluft men det märks ingen skillnad.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag tycker det låter som vevaxelgivaren.

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Dett finns ingen felkod på vevaxelgivaren, brukar dessa gå sönder utan lämna felkod?
Vad jag hört så brukar inte bilarna starta om vevaxelgivaren är trasig.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
blev glad igår då jag upptckte att spjällhuset satt löst, helt 100 på att jag hittat felet. Efter att ha dragit åt spjällhus + tagit en provkörning så visar det sig att bilen fortfarande beter sig som innan, så detta gjorde absolut ingen skillnad.

Bilen går kanonbra när den är kall, men kör man den varm o startar om den så blir den orkeslös o svårstartad.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ovanligt men det förekommer.

Jag har bytt på både min 523 och 528.
Hade dock felkod på dom.

Polaren hade felkod på kamaxelgivare, bytte den, felkodeborta men bilen gick fortfarande dåligt då o då.
Inga andra felkoder fanns.
Bytte vevaxelgivaren, problemet löst.

Vevaxelgivaren känns absolut som det vanligaste felet på M52-motorn.
Kanske finns en anledning till att BMW flyttade bak vevaxelgivaren till bakkant på motorn på M54 :D

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Edit: Kanske flyttades bak redan på M52TU till och med?

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
ok, Jag har läst lite om andra som haft problem med vevaxelgivaren och flertaltet har haft liknande problem som jag har så nu lutar det åt att byta vevaxelgivaren. Tack för svaren. återkommer när ny vevaxelgivare sitter på plats.

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Byt vevgivaren. Jag hade samma problem. Larm på kamgivaren, byttes, men tjuvstoppen var kvar. Bytte vevgivare, och vips var allt ok igen.

/Johan
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Då har jag kollat lite på bilen igen, i väntan på annan givare..
Jag har upptäckt att bilen läcker kylvätska från termostathuset rakt ner på vevaxelgivaren, den var riktigt blöt.

Någon som vet om dessa är känsliga mot fukt eller om vätskan kan störa givaren? Kan tänka mig att det läcker en del när bilen är varm o det är tryck i kylsystemet då det kommer en droppe då o då när bilen är kall.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag tror inte den är känslig mot fukt när den är ny.
Den du har nu har säkert suttit där sedan bilen var ny och är säkerligen sprucken i isoleringen och tar in fukt rakt in i givaren.

Mina strulade alltid som mest när det regnade ute. Speciellt 528:an som alltid gick som det skulle vid fint och torrt väder.

Byt vevaxelgivaren o termostathuset/packningen eller vad det nu är som gör att det läcker ;)

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
då sitter det en ny vevaxelgivare på plats o jag har en ny bil! allt bråk borta + att bilen är mycket piggare än innan.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Härligt! Grattis!

Grymt att du följde upp tråden. Finns så många trådar som inte är avslutade. Tummen upp!

Pa
7
Patrik93
525i touring -93 e34
Vart mer exakt sitter vevaxelgivaren? befarar att jag behöver byta denna på min 525a.
Sitter den på bakant på motorn "ovanför" svänghjulet?

Mvh patrik
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Länk

där har du beskrivning på hur du byter den.
Pa
7
Patrik93
525i touring -93 e34
Tack så mycket :)
Hej! Väcker en gammal tråd, när du bytte vevaxelgivare, fick du bort att den varvar upp vid växling då? För min bil varvar upp precis som din trotts att jag inte verkar ha något läckage på insugssidan. Mvh Peter
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Nä, den fortsatte med det o vad jag fattat så brukar dom göra så. Jag brydde mig inte om det o accepterade detta tills jag sålde bilen. Den som köpte den verkade inte märka det ens så det kan vara så att man är lite för petig ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.