|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa fjäderbensstag (fram och bak) till min 330 Coupe. Kikar lite i USA och Tyskland och det finns ju för typ 300 kr styck men är det bara skit då eller? Står inte mycket om själva staget, annat än att det är av aluminium. Tips och råd om detta mottages gärna... | |
|
Vad jag tror så är det nog inte så jättestor skillnad. De tar ju 6-700 här hemma. Tror mest på utseende mässigt som skiljer och vissa har ju ställbart och inte fast. Som mitt eget från OMP kan jag justera in och ut. Sen finns det ju de ännu dyrare varianterna som är gjorda i annat material, så även vikt mässigt bantas det. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Har också funderat lite på de där även om det inte ligger högst på priolistan just nu. Hur pass stor skillnad är det med ett stag monterat? |
|
|
Ett stag ska väl vara så styvt och lätt som möjligt om det ska ha någon som helst påverkan? Ett fast i kolfiber kanske kan bidra med lite bättre vridstyvhet men ett ställbart i aluminium? Rätta mig om jag har fel! |
|
|
Min enda erfarenhet av fjäderbensstag är det jag hade monterat på en 525i från 92 som också hade ett Weitec väghållningskit på (inget dyrt men ändå) och nyrenoverad framvagn. Den hade grym väghållning, låg som ett strykjärn på vägarna. Vilket även intygas av nuvarande ägare :) Vet dock inte hur mycket staget bidrog med i det dock :S Och det var ett 900 krs stag i Sverige, alltså 300 kr i USA/Tyskland. Vikt spelar inte så stor roll för mig, tycker bilen går lika fort även om jag har en matkasse med eller ej och det är väl ungefär skillnaden på ett "tungt" stag och ett i t.ex. kolfiber? Men hur fungerar det med ställbara stag? Har sett dessa på eBay och hur funkar det? Vad ställer man och varför? Postar några länkar för kommentarer: Länk Länk (likadant som det jag hade på 525an) Länk Länk Länk Länk (visserligen för 4-cylindriga E46or men finns till 6or också, men det ser väl lite klent ut? Ser ut att kunna böjas med handkraft..) |
|
|
Jag märkte en jäkla skillnad på min när jag monterat det. Eftersom jag kan justera, så har jag pressat det allt vad det går ut i max läge. Får inte av det så att säga utan att justera in det, medans det fasta bak kan jag lossa och lyfta av. Nytta gjorde det alla fall på styvhet. Ang utseende så spelar det inte mig någon roll för jag resonerar lite som e34briliant skrev om matkasse. Likaså tittar jag inte under huven titt som tätt :). Bara grejorna gör nytta :) Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| På vilket sätt märkte du "en jäkla skillnad"? | |
|
Blev mycket styvare. Kör med kraftigt tyskstuk. Fälgarna utanför skärmkant med 2 cm. Innan stag, så kunde skärmkants träff höras vid kurvtagning. efter montering inget på samma väg/kurvor och hastighet. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.