|
|
|
|---|---|
|
Länk Jag har för lite kunskap om detta för att förstå om det är något bra eller inte, hjälp :) | |
|
Ser ut att vara en variant på NOX, alltså Nitro. Antagligen inget man kör med till vardags utan nåt man kopplar in när man ska busa under kortare perioder. Se på Fast and Furious filmerna så förstår man. Filmerna i sig är ju strunt men men... Nitro vet man ju att det funkar men det här var nytt. Det kan funka, det kan vara båg, det får andra avgöra. Niklas Fransosen |
|
|
Det där har väl dragracingåkarna hållit på med i över 50år, så något nytt är det nog inte. Under andra världskriget så körde dom med bara vatten i flygplanen, men senare så började bilåkarna blanda in alkohol också. |
|
|
Vatten & metanol är sedan länge en metod att kyla förbränningsrummet för att få in mer luft och plocka mer kraft ur överladdade motorer, den har använts i olika former sedan andra världskriget... Nu finns t ex intercooler, NOS (lustgas) fungerar lika som vatten/metanol och har bieffekten att allt blir roligt om man råkar andas in gasen. Nitrometan (nitro) används inom dragracing pga att effektuttaget ökar kraftigt, det krävs 14,6 kg luft för att förbränna 1 kg bensin, men bara 1,7 kg luft för att förbränna 1 kg nitrometan. NOx (NO2) har också en trevlig bieffekt, det är miljövänligt och bygger upp ozonskiktet. If it works, don't fix it. |
|
|
Det verkar rätt lika det som jag 1976 installerade på min egenhändigt turbokonverterade SAAB 99 årsmodell 1971. Orsaken var att jag ville sänka förbränningstemperaturen eftersom jag ibland laddade rätt högt (upp till 1,6 bar) utan laddluftkylare. På moderna bilar med laddluftkylare skulle jag tro att det finns bättre och säkrare lösningar att få 20% mer hästkrafter. Jag är inte speciellt insatt i metanolens underbara värld men skulle jag gissa så är den största nyttan med det i denna applikation att systemet inte skall frysa vid minusgrader ute. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.