AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.433

Valeo V.S Bosch

Pi
244
Piluttapajo
Bmw 328I Coupé - 96
Toyota Verso -11
Hej alla.
Varför sitter det Valeo generatorer i vissa Bmw och Bosch i vissa?
Jag har en valeo i min 328i -96 men det finna men i andra 328i kan det sitta Bosch.
Någon som vet varför??

Bmw följer inte utvecklingen.
Bmw leder den!
Kanske någon månad som de gick över till det andra. Fått bättre priser osv.

Tänker på om de körde med den ena Januari till Augusti tex. Sen fick de bättre pris resten av året utav de andra.

Ingen aning faktiskt.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Inom tillverkningindustrin har man ofta två leverantörer av samma produkt där den ena är huvudleverantör med kanske 80% av volymen och en andra som får resten.

Dels är det inte klokt att lägga all tillverkning på samma av den enkla anledningen att det kanske händer nåt i den ena fabriken, dels kan man då i den fabriken som levererar 20% oftast snabbt öka produktionen om det skulle behövas.

En annan orsak kan vara att man på det sätter försäkrar sig om bästa pris. Om leverantör A (80%) blir lite för styv i korken och vill höja priset så kan man alltid snabbt byta till den B (20%) eftersom dom ju redan tillverkar varan. Avtal finns ju så klart som man måste ta hänsyn till.

Båda tillverkar enligt exakt samma specar så i princip borde det bara vara loggan som skiljer.

En annan jämförelse är ju att inom "data"världen har man ofta två servrar för att säkerställa driften och dessa finns inte på samma ställe ifall det skulle hända nåt i den ena lokalen så jobbar man friskt vidare utan att det stör produktionen.

Två fina ord i sammanhanget :-)

Redundans
Contingency

Så funkar det i alla fall i den världen jag verkar och det skulle förvåna mig om det skulle vara så annorlunda hos BMW.

Niklas

Fransosen
Mja...Just i fallet med Bosch kontra Valeo så kan det kanske-kanske finnas med en del "polititk". Bosch tillverkas i flertalet länder (Tyskland,Spanien osv) medan Valeo tillverkas väl främst i Frankrike...Kan ju tänkas att man vill gynna sitt eget land därav att det inhemska märket med produktion i samma land får den större volymen? Kan ta Seat som exempel eftersom jag tittat runt lite på skrotarna, de allra flesta jag såg hade Bosch-generator "Made in Spain". Kan det vara som så att majoriteten av BMW-bilarna har generatorer "Made in Germany"? Min ena bruxis en Passat har iofs en Valeo-generator "Made in France", precis som många franska bilar...Kvalitetsmässigt så är nog skillnaden minimal, men jag håller Bosch som något lite bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.